Show academics

Mette Bunting

Professor

Faculty of Humanities, Sports and Educational Science
Department of Educational Science
Campus Porsgrunn (D-2123 )
Mette Bunting is Professor in Educational Science. She works in the teacher education, majoring on the amster programme. With Geir Moshuus, she leads the research project Youth, Completion and Dropout in Telemark. This research is also connected to the Erasmus+ innovation project "Marginalisation and Co-created Education (MaCE). Bunting's current interests are youth research, marginality, learning startegies, leadership and inclusive education.

Competences

Publications

Bunting, M., Halvorsen, T. A., & Moshuus, G. H. (2017) - Three Types of Tightrope Dance in the Comeback Process, International Journal for Research in Vocational Education and Training (IJRVET) Vol.4, Issue 2, August 2017, 1-35. Link til tekst

Bunting M., & Moshuus, G.H (2017) -  Framing Narratives: Youth and Schooling, Silencing and Dissent, Studia paedagogica, v. 21, n. 4, p. 35–52, Feb. 2017, Link til tekst

Bunting M., & Moshuus, G.H., (2017) - Young peoples’ own stories of dropping out in Norway: An indirect qualitative approach, Acta Didactica, Vol.11, Nr. 2, Art. 5. https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/3182

Bunting, M. & Moshuus, G. H.. (2017) Skolesamfunnet. Kompetansekrav og ungdomsfellesskap. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.https://www.cappelendamm.no/_skolesamfunnet-mette-bunting-9788202555177

Bungting, M & Lødding, B. (2017). Selvregulering i møte emd samfunnsendringer- stabile karaktertrekk, eller kompetanse som skolen kan forme? I M.Bunting & G. H. Moshuus (red.) Skolesamfunnet. Kompetansekrav og ungdomsfellesskap. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.https://www.cappelendamm.no/_skolesamfunnet-mette-bunting-9788202555177

Bunting, Mette (2016). Læringsstrategier og tilpasset opplæring. Utdanningsdirektoratet http://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/laringsstrategier/

Bunting, Mette (2016). Eksempel på læringsstrategi i fag: Utvikling av fagspråk. Utdanningsdirektoratet http://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/laringsstrategier/eksempel-pa-laringsstrategi-i-fag-utvikle-fagsprak/

Bunting, Mette (2016).Eksempel på læringsstrategi i fag: Loop – fra øving til læring. http://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/laringsstrategier/eksempel-pa-laringsstrategi-i-fag-loop--fra-oving-til-laring/

Bunting, Mette (2016). Eksempel på læringsstrategi i fag: Tre minutter essay. Utdanningsdirektoratet http://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/laringsstrategier/eksempel-pa-laringsstrategi-tre-minutters-essay/

Bunting, Mette (2016). Eksempel på læringsstrategi i fag: VØL-skjema. Utdanningsdirektoratet http://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/laringsstrategier/eksempel-pa-laringsstrategi-vol-skjema/

Bunting, Mette og Moshuus, Geir (29.mai, 2015). Jørgen har dysleksi og ble mobbet. Aftenposten. http://www.aftenposten.no/viten/Jorgen-har-dysleksi-og-ble-mobbet-8036095.html

Bunting, Mette og Moshuus, Geir (28.mai, 2015). Overdrevet om frafall. Aftenposten  http://www.aftenposten.no/viten/Overdrevet-om-skolefrafall-8035116.html

Bunting, Mette (2015) Tilpasset opplæring på videregående nivå. Elever som aktører i eget læringsarbeid. Bedre Skole nr. 1. s. 39-43

Bunting, Mette (2014), Avdelingslederes rolle som ledere i videregående skole. I: FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Akademika forlag

Bunting, Mette (2014). Innledning. I: M.Bunting. Tilpasset opplæring- i forskning og praksis. s.13-20 Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Bunting, Mette (2014). Lik utdanning for alle? I: M. Bunting. Tilpasset opplæring- i forskning og praksis. s.201-216  Oslo: Cappelen Damm Akademisk 2014

Bunting, Mette (2014). Lære å lære - en livsnødvendighet? I:M.B. Postholm. & T. TillerProfesjonsrettet pedagogikk 8-13. s.77-97  Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Bunting, Mette (red) (2014) Tilpasset opplæring- i forskning og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Bunting, Mette; Mossige, Margunn. (2014) Tilrettelegging for elevene som aktør i eget læringsarbeid. I: M. Bunting. Tilpasset opplæring- i forskning og praksis. s.103-122. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Bunting, Mette; Jenssen, Toril Synnøve. (2014) Nordlysfront hverdag og vitenskap 1898-1928. Tromsø:  Orkana  Forlag

Bunting, M. (2011). Utvikling av elevenes egne læringsstrategier. I M. B. Postholm, P. Haug, Munthe & R. J. Krumsvik (Red.), Lærerarbeid. Kristiansand: Høyskoleforlaget