Forskningsprosjektet Critical Literacy in a Digital and Global Textual World (CritLit) inviterer med dette forskere, undervisere i lærerutdanningene og ph.d.-stipendiater til fagseminar og workshop om kritisk literacy og kritisk tenkning.
På seminaret deltar forskere fra flere store forskningsprosjekter og ulike fagområder for å presentere og diskutere resultater, muligheter og utfordringer.
Det er et begrenset antall plasser - "førstemann til mølla".
Programmet er foreløpig
Torsdag 14. september 2023 (09.00-17.00)
Keynote: Critical literacy for Digital Futures
Professor Kathy Mills, Institute for Learning Science and Teacher Education, Australian Catholic University, Brisbane
Hva kjennetegner undervisning for kritisk tenkning i barneskolen? Funn fra KriT-prosjektet
Førsteamanuensis Kirsti Marie Jegstad, m.fl. OsloMet
Intervensjonen i CriThiSE (Critical Thinking in Sustainability Education) og noen sentrale resultater
Professor Niklas Gericke, Karlstad Universitet og førsteamanuensis Eldri Scheie, Universitetet i Oslo
Hvordan kan kritisk lesing vurderes? Måling av kritisk leseforståelse med implikasjoner for undervisning
Forsker Tove Stjern Frønes og ph.d-stipendiat Cecile Weyergang, Universitetet i Oslo
Kritisk literacy i en digital og global tekstverden. Resultater og erfaringer fra CritLit-prosjektet
Professor Aslaug Veum, Universitetet i Sørøst-Norge og professor Gunhild Kvåle, Universitetet i Agder
Presentasjon av CritLit-prosjektets ressurs for kritisk tekstarbeid for lærere
Fredag 15. september 2023 (09.00-16.00)
Ph.d.-workshop ved professor Kathy Mills, Institute for Learning Science and Teacher Education, Australian Catholic University, Brisbane
What role does critical literacy/ critical thinking play in my project/ research