På hvilken måte kan USN konkret bidra til at dagens oppvekstprofesjoner og oppvekstens profesjonsutdanninger skal samhandle proaktivt og sømløst for å forhindre utenforskap blant barn og unge? Vi tror at mer samhandling mellom oppvekstens profesjonsutdanninger og oppvekstens profesjoner - altså mer trøkk i grenseflatene - er en vei å gå. USN er så heldig å ha lang erfaring med de sentrale og relevante profesjonsutdanningene og har gjennom dem god kontakt med arbeidslivet. Prosjektet Livsmestringsfellesskap i nærmiljøet (LIN) har som mål at utvidet (barnehage-, skole-, oppvekst-)fellesskap skal gi barn og unge opplevelse av anerkjennelse og mestring. Det vil kreve bred involvering, samhandlingstrening og kompetanseutvikling.
LIN-seminaret oktober 2024 Fra trøbbel til trøkk i grenseflatene (jf. FAFOs Trøbbel i grenseflatene) blir finansiert av rektor og dekanene ved HS og HIU. Se presentasjonene nedenfor.
Presentasjoner 14.-15. oktober
Fra trøbbel til trøkk i grenseflatene - status og LIN-historikk (LIN har erstattet det tidligere SOL)
- prosjektansvarlig Anne Fængsrud
LIN - Livsmestringsfellesskap i Nærmiljø - Mattias Øhra
LIN - Larvik kommune - Framtidas kommune - foredrag for USN
- kommunalsjef kultur og oppvekst/prosjektleder Jan-Erik Norder
LIN-seminar - Oppvekst, tilhørighet, livsmestring (OTL)
- prosjektleder, dosent Mette Bunting
LIN - Organisering som møter behov
- rektor Svanhild Gjedrem, Vikeså skule
Påmelding
Påmelding til LIN-seminar 2
Program for Fra trøbbel til trøkk i grenseflatene 2 (LIN 2) kommer her (med forbehold om endringer)
Oppgaver, gruppesammensetning, rom (kommer)
Aktuelle dokumenter
- Barn og unge først – vårt felles ansvar (2024)
- SOL/LIN Rapport/internt arbeidsdokument
- Trøbbel i grenseflatene, Samordnet innsats for utsatte barn og unge, Fafo-rapport 2020:2
- Sammendrag (.pdf)
- Ut av blindsonene, Strategi for et samlet kunnskapsløft for utsatte barn og unge, Forskningsrådet, strategigruppen 2021
- Forskrifter, rammeplaner og nasjonale retningslinjer - læringsutbytter som krever samarbeid og samhandling