Klosterlasse og motreformasjonen i Skandinavia

SISTE HVILESTED: Jesuittprest og tønsbergenser Lauritz Nielssøn, kjent som «Klosterlasse», ble gravlagt i St. Johannes-kirken i Vilnius i 1622. Foto: Sigurd Hareide

Fagseminar med utstillingsåpning og bokpresentasjon ved firehundreårsminnet for Lauritz Nielssøns død.

06 May

• Dato: 6 mai 2022
  • Tid: kl. 09.00 - 16.45
  • Sted: Slottsfjellsmuseet i Tønsberg
  • Last ned kalenderfil
  • Meld deg på her

Påmeldingsavgift:

• ordinær: 400,-
    • pensjonist: 300,-
    • student: 200,-

(inkluderer deltakelse på fagseminaret, boklansering med forfriskninger, kaffe ved registrering/oppstart og enkel lunsj)

Dette skjer kvelden før:

Om kvelden torsdag 5. mai, på firehundreårsdagen for Lauritz Nilssøns død, blir det et eget arrangement i regi av St. Olav menighet, Tønsberg, og Oslo katolske bispedømme med avduking av minneplate med mer.

Se nærmere informasjon på St. Olav kirkes hjemmeside

Har du spørsmål?

Seminaret blir arrangert av USN i samarbeid med Slottsfjellsmuseet og St. Olav forlag, under faglig ledelse av professor Bjørn Bandlien (USN) og førstelektor Sigurd Hareide (USN).

Seminaret er støttet av Vestfold og Telemark fylkeskommune og Tønsberg kommune.

Program:

• Registrering og åpning:
    • 09.00: Registrering og kaffe
    • 09.30: Musikalsk åpning
    • 09.35: Åpning ved rektor Petter Aasen (USN)
    • 09.40: Fagseminarintroduksjon ved førstelektor Sigurd Hareide (USN)
  • Sesjon 1:
    • 09.45: (1) Da Lauritz fra Tønsberg ble Klosterlasse – om den svenske fase, ved dr. theol. Fredrik Heiding S.J. (Newmaninstitutet, Uppsala)
    • 10.25: Spørsmål til foredrag 1 og kort pause
    • 10.45: (2) Møter med oslohumanismen – Klosterlasse som elev i Oslo og lærer i Braunsberg, ved MA i historie, Anna Pauline Grøgaard (Universitetet i Oslo)
    • 11.15: (3) Tønsberg – et katolsk brohode etter reformasjonen? ved professor Henning Laugerud (Universitet i Bergen)
    • 11.45: Spørsmål til foredrag 2 og 3
  • 12.05-13.15: Lunsj
  • Sesjon 2:
    • 13.15: (4) «O huor lycksalig est du Danmarck som est befriet fra den Pestilenze» – om motstanden mot Klosterlasses motreformasjon i Kongens by, ved universitetslektor Amund Ove Børdahl (Universitetet i Bergen)
    • 13.45: (5) Anna av Danmark (1574-1619) – katolsk konvertitt og dronning av England, ved professor Bjørn Bandlien (USN)
    • 14.15: (6) Jesuittene som «antiborgere» – fra 1814-grunnloven til avskaffelsen av jesuittparagrafen i 1956, ved professor Frode Ulvund (Universitetet i Bergen)
    • 14.45: Spørsmål til foredrag 4, 5 og 6
  • Bokpresentasjon:
    • 15.00: Presentasjon av boken Våre forfedres kirke – tekster om og av Klosterlasse (red. Grøgaard, Hareide og Laugerud) ved Kristine Dingstad, forlagssjef i St. Olav forlag
    • 15.15: Om å oversette pater Norvegus fra latin til norsk, ved MA i latin, Victoria Mostue (Universitetet i Oslo)
    • 15.30: Musikalsk seminaravslutning
    • 15.40: Forfriskninger og boksalg
  • Utstillingsåpning:
    • 16.00: Åpning av utstillingen «Klosterlasse og motreformasjonen i Skandinavia» ved avdelingsdirektør Arild Braa Norli og ordfører i Tønsberg kommune Anne Rygh Pedersen
    • 16.15: Gratis omvisning ved konservator ved Slottsfjellsmuseet, Cecilia Gustavsen, og førstelektor Sigurd Hareide (USN). Omvisningen er ferdig senest kl. 16.45.

Avduking av minneplate m.m. kvelden før fagseminaret:

Om kvelden torsdag 5. mai, på firehundreårsdagen for Lauritz Nilssøns død, blir det et eget arrangement i regi av St. Olav menighet, Tønsberg, og Oslo katolske bispedømme med avduking av minneplate m.m.

Se nærmere informasjon på St. Olav kirkes hjemmeside