Tverrprofesjonell fagdag om seksuelle overgrep og vold i nære relasjoner mot barn 2021

Vi inviterer studenter, på tvers av profesjonsutdanningene, til fagdag slik at dere skal kunne lære å samarbeide slik dere må gjøre når dere kommer ut i yrkeslivet. Få bedre innsikt i egen profesjon og hverandres ansvarsområder, roller, kompetanse og oppgaver i tverrfaglige og tverretatlige samhandlingssituasjoner.

Har du spørsmål?

keyboard_backspace Last ned program og møteinformasjon (.pdf)

Presentasjoner fra dagen

Barn i risiko, skadelige omsorgssituasjoner (pdf)
v/ Øyvind Kvello, forsker ved RBUP Øst og Sør,
professor ved Universitetet i SørøstNorge.

Handlingskompetanse, vold og overgrep (pdf)
Ole Morten G. Mouridsen, Rådgiver i Stine Sofie stiftelsen.

Internett relaterte overgrep, deling av bilder og seksuell utpressing (pdf)
Hanne Andreassen, politioverbetjent ved Kripos i seksjon for bekjempelse av internettrelaterte overgrep.

Sammen mot (pdf)
Oda Kobro Börjesson, Folkehelserådgiver i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Skadelig seksuell adferd (pdf)
Kjersti Draugedalen, Stipendiat v/Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap. Institutt for kultur, religion og samfunnsfag.
Universitetet i Sørøst- Norge.

Bakgrunn for konferansen

Kunnskapsdepartementet, i samarbeid med Justis- og beredskapsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet, tok etter pålegg fra Stortinget,i 2017, et initiativ til samarbeid om undervisning om samvirke mot vold og overgrep mellom helse-, sosialfag-, politi- og lærerutdanninger og spesialpedagogiske utdanninger.

Målet er at studentene, på tvers av profesjonsutdanningene, skal kunne lære å samarbeide slik de eventuelt vil måtte gjøre når de kommer ut i sine respektive yrker. De skal få bedre innsikt i egen profesjon og hverandres ansvarsområder, roller, kompetanse og oppgaver i tverrfaglige og tverretatlige samhandlingssituasjoner.