Tverrprofesjonell fagdag om seksuelle overgrep og vold i nære relasjoner mot barn 2020

Vi inviterer studenter, på tvers av profesjonsutdanningene, til fagdag slik at dere skal kunne lære å samarbeide slik dere må gjøre når dere kommer ut i yrkeslivet. Få bedre innsikt i egen profesjon og hverandres ansvarsområder, roller, kompetanse og oppgaver i tverrfaglige og tverretatlige samhandlingssituasjoner.

08 Jan

Praktisk informasjon

• Dato: 8 januar 2020
  • Tid: kl. 09.00 - 15.00
  • Sted: Quality hotell, Oseberg kulturhus, Tønsberg
  • Last ned kalenderfil

Har du spørsmål?

Bakgrunn for dagen:

Kunnskapsdepartementet, i samarbeid med Justis- og beredskapsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet, tok etter pålegg fra Stortinget,i 2017, et initiativ til samarbeid om undervisning om samvirke mot vold og overgrep mellom helse-, sosialfag-, politi- og lærerutdanninger og spesialpedagogiske utdanninger.

Målet er at studentene, på tvers av profesjonsutdanningene, skal kunne lære å samarbeide slik de eventuelt vil måtte gjøre når de kommer ut i sine respektive yrker. De skal få bedre innsikt i egen profesjon og hverandres ansvarsområder, roller, kompetanse og oppgaver i tverrfaglige og tverretatlige samhandlingssituasjoner.

09.00 Velkommen og åpning ved Rektor ved USN, v/Petter Aasen.

09.30 Barn i risiko, skadelige omsorgssituasjoner, v/Øyvind Kvello

10.30 Internett relaterte overgrep, deling av bilder og seksuell utpressing, v/ Hanne Andreassen

11.00 Lunsj

12.00 Presentasjon av case for paneldebatt

12.30 Paneldebatt - Deltakere i panel: barnehagestyrer, rektor barneskole 1-7 trinn, Kripos/politi, barneverntjenesten, helsesøster, Landsforeningen for barnevernsbarn.

13.45: Ungdom og seksuell vold, v/Kari Stefansen

14.30: Avslutning v/ dekan ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap Heidi Kapstad, dekan ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, Arild Hovland og avdelingsleder ved Politihøgskolen, Per Ludvik Kjendlie

15.00: Vel hjem

Kort info om fremleggerne

Petter Aasen Rektor ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Øyvind Kvello er forsker ved RBUP Øst og Sør, professor ved Universitetet i Sørøst- Norge. Han har tidligere utdannet psykologer og pedagoger ved NTNU og arbeidet innen BUP, PPT, familievernet og barnevernet. Kvello har skrevet flere forskningsartikler, bidratt i en rekke nasjonale utredninger og utarbeidet statlige veiledere for flere hjelpetjenester.

Hanne Andreassen er politioverbetjent ved Kripos i seksjon for bekjempelse av internettrelaterte overgrep.

Kari Stefansen er forsker i Seksjon for ungdomsforskning ved OsloMet. Hun har doktorgrad i sosiologi. Hun arbeider for tiden med flere prosjekter om foreldreskap og er i tillegg involvert i flere prosjekter om vold og overgrep gjennom NOVAs forskningsprogram om vold i nære relasjoner.

Paneldeltakere er:

• Elisabeth Lie Nordgaren, styrer i Tranby barnehage, Lier kommune
  • André Fürst Aune, rektor ved Ringshaug skole, Tønsberg kommune
  • Hanne Andreassen, politioverbetjent ved Kripos
  • Eva Fibiger Lyngdal, nestleder Skien barneverntjeneste, Skien kommune
  • Christine Herudsløkken, politioverbetjent, Spesialist på avhør av barn og har tidligere jobbet ved Barnehuset i Sandefjord. Jobber i dag ved Politihøgskolen avd. Stavern
  • Helsesøster
  • Landsforeningen for barnevernsbarn.

Heidi Kapstad Dekan ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap.

Arild Hovland Dekan ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap

Per Ludvik Kjendlie Avdelingsleder ved Politihøgskolen.