Møt våren på utdanningshistorisk konferanse langs Drammenselva. Velkommen til den første konferansen i det norske utdanningshistoriske nettverket!
Vi definerer utdanningshistorie bredt og inviterer forskere fra ulike akademiske fag og disipliner som har det til felles at man forsker på norsk utdanning i et historisk perspektiv. Det kan handle om innholdsmessige, økonomiske, organisatoriske, pedagogiske og profesjonsrelaterte spørsmål, koblet til viktige utdanningsinstitusjoner som eksempelvis universitet og høgskole, fagskoler, videregående skole, grunnskole og barnehager etc.
Program torsdag
10:00
Byvandring i Drammen
12:00
Keynotes
To keynote speakers
- Mette Buchardt, Aalborg universitet
Nordic Lutheranisms and Educational Modernization. - Jenny Andersson, Uppsala universitet
Marknadsrevolution uppifrån och nedifrån - inifrån och ut. Om den svenska välfärdsstatens förändring.
14:00
Pause med frukt og kaffe
14:30
Sesjoner
Reformpedagogikk i Norge 1
Sesjonsleder: Brit Marie Hovland
- Brit Marie Hovland (VID Høgskole): ”Reformpedagogiske nettverk Wien-Oslo 1920–1940”
- Håvard Friis Nilsen (Høgskolen i Østfold): ”Pedagogisk-psykologiske nettverk Wien-Oslo 1925—1936” (hör ihop med Hovlands presentation ovan).
- Bjørn Frithiof Hamre (Københavns Universitet): ”Reformpædagogikkens betydning for etablering af psykiatrien i skolesystemet” (Handlar om Danmark på 1940-och 1950-talet)
- Fredrik W. Thue (OsloMet): «Reformpedagogikk i norsk skoleutvikling och lærerutdanning: Den profesjonelle lærer historiskt belyst»
Fagenes plassering i læreplanene 1
Sesjonsleder: Elise Farstad Djupedal
- Kerstin Bornholdt (USN): ”Et historisk perspektiv på folkehelse og livsmestring: kroppsbevegelser, sjel og psyke i skjønn harmoni”
- Susann Longva Vaeth (Brandeis University, Boston, USA): “The Effect of Educational Reforms on History Teaching in Denmark and Norway, 1950s-1960s: Teaching WWII and the Holocaust”
- Hilde Opsal (Høgskulen i Volda): ”Frå rekning til matematikk i barneskulen – fagleg endring eller berre «namnebytte»” (fokus 1950-, 1960-, och 1970-tal)
- Elise Farstad Djupedal (NTNU): ”Barneskolen på tegnebrettet – Etablering av felles timeplan for seksårig barneskole 1958–1974”)
Utdanningshistoriens historiografi
Sesjonsleder: Vegard Kvam
- Marit Brekke (Høgskulen i Volda): ”Kvinnelege forfattarar i Nordahl Rolfsens Lesebok for folkeskolen (1892-1895) og Andreas Austlids Lesebok for folkeskulen (1902-1906) i tidsrommet 1892-1932»
- Karl Christian Alvestad (USN): ”Paven, Karl den store og kanossagang: Middelalderen som tema i norske skolebøker: 18701910»
- Tobias Werler UiO): “Exploring the Simultaneity of the Non-Simultaneous: A Historical-Theoretical Perspective on Education Reforms and their Pedagogical Implications"
- Vegard Kvam (UiB): ”Opplæringsfrihet – Pedagogiske alternativ til den offentlige fellesskolen”
Det norske kunnskapssamfunnet i et historisk perspektiv 1
Sesjonsleder: Svein Ivar Angell
- Lina Würfel (UiB): ”Fra jenteutdanning til kvinneemansipasjon” (fokus på andra hälften av 1800-talet)”
- Harald Jarning (UiO): ”Veiene til eksamensskole for alle. Eksamensskolesystem og folkeskolesystem før 1970”
- Svein Ivar Angell (UiB): «Vidaregående opplæring i eit velferdshistorisk perspektiv».
16:00
Pause med frukt og kaffe
16:30-18.00
Sesjoner
Reformpedagogikk i Norge 2
Sesjonsleder: Turid Løyte Harboe
- Afshan Bibi (UiO): “Knowledge paths and teachers as agents of change; the introduction of progressive education in Scandinavian schooling 1919-1959”
- Turid Løyte Harboe (NLA Høgskolen): ”Reformpedagogikkens etablering i norsk lærerutdanning 1920–1940”
- Marie Laupsa (Høgskolen i Østfold): ”Arbeid som pedagogisk virkemiddel – Om forsøksutdanningen Den tredje vei ved Skedsmo videregående skole i perioden 1987-1997”.
Skolehjemmenes og spesialskolenes historie
Sesjonsleder: Elisabeth Teige
- John Reitan (NTNU): ” Vergerådslovens institusjoner i internasjonalt perspektiv”
- Elisabeth Teige (Høgskolen i Volda): ”Skolehjemshistoriens historie”
- Ingrid Bugge Dystland (Nord universitet): ”Avreise og ettervern – med eksemepelet Falstad skolehjem 1912–1939”
Fagovergripende utdanningshistorie
Sesjonsleder: Henrik Edgren (USN og Uppsala universitet)
- Synne Myreboe (Universitetet i Wien)
- Kirsten Sivesind (UiO)
- Merethe Roos (USN)
- Fredrik Thue (Oslo Met)
19:30
Middag
Program fredag
12:00
Keynotes
To keynote speakers
- Johannes Westberg, Rijksuniversiteit Groningen
Det är lätt att vara efterklok? Om de historiska perspektivens betydelse för framtidens utbildningsvetenskap. - Lars Kirkebøen, SSB
Utdanningsøkonomiske perspektiver på utdanningsvalg, utdanningsbehov og "overutdanning".
10:30
Pause med frukt og kaffe
11:00
Sesjoner
Tester på vandring – Intelligenstester i et internasjonalt perspektiv
Sesjonsleder: Jon Røyne Kyllingstad
- Ageliki Lefkaditou (Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo): «Mellom Amerika og Norge, skole og psykiatri: Hvordan intelligensmåling ble en del av norsk skolehistorie»
- Jon Røyne Kyllingstad (Museum for universitets- og vitenskapshistorie, Universitetet i Oslo): "Kultur", representasjon og nasjon i de norske versjonene av WISC 1978-2009»
- Gard Paulsen (Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk, Universitetet i Oslo): «Oslo – Wien, t/r»
Digitaliseringens muligheter for nye metoder og kilder for utdanningshistoriske studier
Sesjonsleder: Marthe Hommerstad
- Marthe Hommerstad (Nasjonalbiblioteket): Digitale perspektiver på «allmueskolen» i første halvdel av 1800-tallet
- Lars Johnsen (Nasjonalbiblioteket): Tematisk clustring i skolefagene basert på bibliometrisk informasjon i lærebøker og fagbøker
- Lars Magne Tungland (Nasjonalbiblioteket): Spor av utvikling og bruk – «de fire store», temaer og kunnskap
Det andre formålet er å diskutere noen av de utfordringene og mulighetene som er og vil komme. Spørsmål som reises er hvordan digital humaniora vil påvirke hvordan vi forsker? Hvilke utfordringer har vi i dag? Og hvilke kan vi se for oss?
Samtale mellom blant annet Kirstin Sivesind (UiO), Henrik Edgren (Uppsala universitet og USN) og Marthe Hommerstad (Nasjonalbiblioteket)
Fagenes plassering 2
Sesjonsleder: Brit Marie Hovland
- Jacob Maliks (NTNU): Kilder til «samfunnsfagets» historie i Folkeskolen: Kommunale undervisningsplaner i Trondheim folkeskole 1890-1947.
- Erlend Eidsvik: ”Geografi og (kj)ærlighed. Eit historisk riss over geografifaget i norsk utdanning»
- AnneHelene Høiland Mork (USN): «Syn på historieundervisning i gymnaset i Norge og Sverige 19201960»
- Brit Marie Hovland og Ellen Vea Rosnes (VID Specialized University): ”Translojaliteter i historie og demokratiundervisning i Norge, Sør-Afrika, Madagaskar og Mauritius. Prosjektpresentasjon”
12:30
Lunsj
13:30
Sesjoner
Det norske kunnskapssamfunnet i et historisk perspektiv 2
Sesjonsleder: Kim Helsvig
- Kari Hernæs Nordberg och Hege Roll Hansen (USN): ”Edukalisering - et fruktbart begrep for utdanningshistoriske undersøkelser?”
- Hege Roll Hansen (USN): (flyttad från sessionen om universitetshistoria): ”Kvalitetsreform og dannelsesdebatt”
- Kim Helsvig: ”Kunnskapssamfunnet og nasjonen – den internasjonale vendingen”
- Brit Marie Hovland (VID Høgskole), Maria Mathisen (UB,UiO), Kirsten Sivesind (UiO): «Hvor skapes utdanningshistorie? Om en reisende pedagogisk boksamling og dens offentligheter»
Læreryrket i historisk lys
Sesjonsleder: Merethe Roos
- Gry Heggli (UiB): «Liti æ lønæ, å liti æ vyrnæ og» - skoleholderen mellom barken og veden” (om lärarnas roll och status under 1800-talets första hälft)
- Eigil Hole Lønning (Høgskolen på Vestlandet): «Lærarløft til ulike tider – Eit geneologisk blikk på lærarreformer i nyare tid»
- Harald Krøvel (Høgskolen i Volda): «Skulehaldaren – ein meklar i ei kultursone?»
- Gunnar Grut (NTNU): “Lighthouses of laity for academic enlightenment”
Skolan, metodologisk nationalism och det internationella: skandinavism, säkerhetspolitik och UNESCO
Sesjonsleder: Johannes Westberg (University of Groningen)
- Daniel Jakobsson (Umeå universitet): ”Skandinavien” i den skandinaviska skolan 1805–1905: styrdokument i Sverige, Norge och Danmark”
- Anders Nordmo (USN): ”En lojal alliert- sikkerthetspolitikk, lærebøker og samfunnsdebatten i Norge 1970–2007”
- Christian Sæle (UiB): ”UNESCO og den norske skolen 1950–1965”
15:00
Pause med frukt og kaffe
15:15-16.15
Paneldiskusjon
Vi svaslutter med paneldiskusjon sammen med statssekretær Oddmund Løkensgard Hoel i Kunnskapsdepartementet: ”Makt og avmakt i skolepolitikken”, jfr. Debatt: Makten og avmakten i skolepolitikken – VG
Konferansemiddag
Konferansemiddag torsdag 20. april kl. 19 på Kawa Bar & Restaurant ved Drammenselva. Middag inklusiv vinpakke, evt. alkoholfritt alternativ Se menyen her (PDF)
(Foto: Petter Ueland / Wikimedia. Publisert under Attribution-ShareAlike 4.0 International(CC BY-SA 4.0)
Ekskursjon
I samarbeid med Drammen historielag arrangerer vi ekskursjon til Strømsfjerdingen skole (en av Norges eldste skolebygninger, fra 1784) på fredag. Mer informasjon kommer.
Hotell
Konferansehotellet er Scandic Ambassadør i nær tilknytning til USN og Drammen stasjon Pris pr natt inkl. frokost er 1210,-
Tog/flytog
Det er direkte flytog fra Oslo Lufthavn, og VY-togene til Skien og Kongsberg stopper også i Drammen.