SESAM – Senter for sosialt entreprenørskap og samskapende sosial innovasjon

Nytt skandinavisk forskernettverk om Sosialt entreprenørskap

Illustrasjon seminar
VIA University Collage på Jylland følger et prosjekt ved en Havredal, en sosialpedagogisk utdannelsesvirksomhet. Her orienteres det om aktuelle problemstillinger i prosjektet.

Tekst og foto: Lars Ueland Kobro

Det foregår mye interessant følgeforskning og initiativer på utdanningssektoren med sosialt entreprenørskap i fokus for tiden. Men lærer vi noe av hverandre, alle vi som vinner visdom og erfaringer på hver våre områder i Skandinavia? Det var utgangspunktet for etablering av et nytt nettverk.

Med utgangspunkt i gode vennskap og kollegarelasjoner tok vi rett før sommeren et initiativ sammen med VIA University College og RUC Roskilde Universitet for å skape læring på tvers av forskning og praksiserfaringer i Skandinavia.

Nettverket møttes til et første «Forskningsverksted» i Roskilde, 3. juni 2016. Der ble tre lokale/regionale prosjekter ble presentert og diskutert. Victor Pestoff fra Sverige og Lars Hulgård fra Danmark, med bi-stilling ved SESAM, la i tillegg fram en artikkel; «Participatory Governance in Social Enterprise» som ble grunnlag for en debatt om medbestemmelse og samskaping i SE-feltet. Flere av de deltakende forskerne ga dessuten sommer ut en bok med samme sentrale tema, herved anbefalt: Samskabelse og socialt entreprenørskab, redigert av Elof Nellemann Nielsen, Maja Juul-Olsen og Esben Hulgård.

Nettverket har sin egen Facebookside som ønsker flere SE-interesserte forskere velkommen!

Tilbake til SESAM hovedside