Vil lære studenter å løse bluesens største problem

Bluesstudium pressekonferanse Last Train Oslo. foto.
Pressekonferanse: Bluesopptredner fra tidligere elever ved Little Steven's Blues School sto på programmet da HSNs nye bluesstudium ble presentert på Last Train i Oslo 13. mars. Foto: Stian Kristoffer Sande.

Marius Olai Sannerud Lien har spilt blues siden femårsalderen. Tirsdag opptrådte han foran de profilerte musikerne Amund Maarud og Olaf Olsen, som til høsten kan bli hans nye lærere.

- Det er veldig kult at det kommer et rent bluesstudium i Norge, sier Lien.

18-åringen fra Nes var tilstede på Høgskolen i Sørøst-Norges pressekonferanse på Last Tran tirsdag 13. mars, der høgskolens nye bluesstudium ble presentert. Lien, som går sitt siste år på Nes videregående skole, har bestemt seg for å søke på studiet, som starter opp kommende høst på campus Notodden.

- Det vil helt sikkert være nyttig for en som meg å kunne gå i lære hos så gode musikere som Maarud og Olsen. Og selvsagt et er kult at folk jeg ser opp til kan bli lærerne mine.

Bluesstudium HSN blues studier. foto.

Unge bluesinteresserte kan samles

Lien, som tidligere deltatt på Little Steven's Blues School i Notodden, sier fellesskap med andre unge bluesinteresserte er noe han søker.

- Og akkurat det tenker jeg kan være veldig positivt med gå på et bluesstudium. Jeg kjenner ikke så mange som spiller blues, så det vil være veldig nyttig og moro å kunne møte flere interesserte. Også fordi jeg da får muligheten til å dele og lære ny kunnskap.

LES OGSÅ: HSN signerte med Little Steven, starter bluesstudium på Notodden.

- Kult å kunne dele kunnskap

Deling av kunnskap er noe også Olaf Olsen setter høyt. Big Bang-trommisen gleder seg til å kunne gi noe tilbake til yngre musikere.

- Det blir kult å kunne dele litt av den kunnskapen man har samlet til seg i løpet av åra. Som musiker kan man lett bli eierskapssyk overfor sine egne ideer, men det er helt feil metode hvis man ønsker å utvikle seg.

Amund Maarud Olaf Olsen bluesstudium blues studier. foto.

Olsen sier studenter ikke bare skal få praktisk undervisning på studiet, men i tillegg lære og forstå rollen som artist og musiker.

- Det er viktig at man får belyst dette. På den måten får man opparbeidet en egen refleksjon over hvordan man låter, og man kan i større grad få selvtillit til å tørre å være tydelig og mer direkte i sin formidling.

Vil heve norsk blues-kvalitet

Lik Olsen er Amund Maarud veldig opptatt av at unge bluesmusikere får muligheten til å skape en bevissthet rundt egen rolle. Han mener det kan bidra til å heve kvaliteten på den norske bluesen.

- Det studentene vil sitte igjen med etter studiet er en kompetanse i en av de mest grunnleggende musikksjangerne som gjennomsyrer all musikk. Dessverre er det slik at blues som sjanger er litt uglesett, noe jeg selvsagt synes er helt feil. Blues er faktisk en meget kompleks sjanger å utøve mening i, nettopp fordi den er så enkelt oppbygd.

Den Spellemannprisvinnende bluesartisten skal undervise i «master class» på vårparten av neste studieår, og sier studenter kan forvente å lære mye om samspill.

Bluesstudium blues studier pressekonferanse Amund Maarud. foto.

- Man blir sterkere som musiker om man er sammen om å formidle. Samtidig vil mye av undervisningen handle om å lære studentene hvordan man kan være fri innenfor ramma, og hvordan bryte den. Det høres kanskje ut som et åndelig improvisasjonsteater når jeg snakker om det nå, men det jeg er opptatt av er å løse det største problemet vi har med moderne blues, nemlig at folk er altfor knytte.

Han sier studentene derfor skal læres til å plukke musikken fra hverandre, uten at man mister «magien på veien».

- Undervisningen vil være dialogbasert, ved at Olaf og jeg gir eksempler. Men det skal aldri vært langt fra teori og refleksjon til utøving. Vi og studentene skal tørre å tryne, for så å reise oss opp igjen. Blues er kunst, som må læres som alt annet.

Bluesstudium blues studier Geir Salvesen Jostein Forsberg. foto.

Bygger opp under studiebyens identitet

Geir Salvesen, leder ved Institutt for estetiske fag, mener det nye studietilbudet bidrar til å bygge opp under Notoddens identitet som bluesby.

- Bluesen blir et samlingspunkt for ulike krefter som drar i samme retning, både innenfor næring, utdanning og opplevelser. Etableringen av studiet er i samsvar med vår ambisjon om å være en høyskole som er tett integrert i regionen.

Salvesen sier studiet er starten på noe HSN ønsker å utvikle.

- I samarbeid med det sterke fagmiljøet på campus Rauland ser vi for å oss å løfte programmet videre i forhold til faglig utvikling og forskning.

Om bluesstudiet

Studiet er en sjelden anledning til deg som spiller i band, lager låter eller jobber med studio- eller musikkprogrammering til å utforske bluesens musikalske og kulturelle univers sammen med andre. Du vil også starte studiet ved Notodden Bluesfestival, der du skal møte de andre studiekameratene og bli introdusert for blues!

Du vil gjennom hele studiet få veiledning av Little Stevens Blues Schools lærerteam, og de norske blues-artistene Knut Reiersrud og Amund Maarud vil holde mesterklasse i høst- og vårsemesteret.

Du vil i regi av skolen spille konserter i kommunal regi ved mange av distriktets scener og klubbscener.

Les mer om programmet på studiesidene.