Dette løser Astri med nanoteknologi

Tenk om du kan bli med å skape smarte løsninger som kan brukes i medisin, romfart, miljøutfordringer og fornybar energi? Med mikro- og nanoteknologi er det meste mulig.

Se deg rundt. Mikroteknologi, nanoteknologi og elektronikk finner du overalt. Det er en teknologi med svært små enheter, og er kjernen i smarte sensorer som brukes i blant annet medisin, romfart, miljøovervåking og fornybar energi.

Du har det i mobiltelefonen din. Det finnes i ultralydapparatet som tar bilde av fosteret. Det får bilens airbag til å løse ut dersom du kolliderer, og det forteller deg om du har for lite luft i dekket.

Astri Mikalsen vil være med å skape smarte løsninger for store samfunnsutfordringer. Hun tar en master i mikro- og nanosystemteknologi, og lærer hvordan mikro- og nanosystemer designes, produseres og karakteriseres. Utdannelsen vil åpne dørene til spennende jobber innen nær sagt alle fagfelt.

Vi har spurt Astri om hvordan det er å være ingeniørstudent hos oss, hva hun tenker å bruke utdannelsen sin til – og ikke minst hva drømmejobben hennes er.

Internasjonalt studium

– Det beste med å studere teknologi er at det er stadig utvikling i feltet. Det er aktuelt og du finner teknologi i omtrent alt i dag, sier hun.

– Å ta en master i mikro- og nanosystemteknologi på USN er spesielt interessant fordi det er en internasjonal linje der alt av undervisning foregår på engelsk. I klassen har vi mange internasjonale studenter, og får utvekslingsstudenter det ene semesteret. Jeg har lært mye om andre kulturer og blitt bedre i engelsk, som er viktig i arbeidslivet.

En utradisjonell vei til master i mikroteknologi og nanosystemteknologi

Astri har ikke alltid vært interessert i skole og manglet motivasjon på ungdomskolen. Men med god oppfølging fant hun karriereveien som motiverte henne.

– Jeg tok fagbrev som bilmekaniker! Det burde føles like naturlig for alle kjønn å ta den utdanningen de selv ønsker. Folkene og samfunnet rundt oss bør være heiagjeng når du tar et slikt valg.

Å ta fagbrev betydde mer praksis og mindre teori, noe som passet Astri godt. Etter hvert startet hun på en bachelor som elektronikkingeniør.

– Jeg fikk høre om alle jobbene jeg kunne få som ingeniør, og var ikke i tvil. Ingeniør er det jeg skal bli!

Bacheloroppgaven hennes handlet om å lage et sensorsystem, og hun lagde egen hardware med å 3D-printe deler og lage egne kretskort.

– Jeg programmerte også egen software. Det var gøy, så jeg ønsket å fortsette med å ta en mastergrad. Å utdanne meg til ingeniør er det beste valget jeg har tatt, sier Astri.

Fra små nanopartikler til verdifulle gjenstander

På masterstudiet lærer Astri stadig nye og nyttige ting som blant annet:

• å utvikle og produsere mikroelektronikk som blant annet trykksensorer som brukes til å måle høyden på et fly.
  • utregning av den mekaniske belastingen elektronikk blir utsatt for i tøffe omgivelser, som for eksempel på en romstasjon.
  • å bruke kvantefysikk, som er utregning av materialstruktur på nanonivå, eller atomnivå, som brukes for å finne ut egenskapene til et stoff. For eksempel silisium som er det vanligste materialet i elektronikk.

– Dette kan høres ut som vanskelige begreper, men enhver ingeniør vet hva de betyr. Og det synes jeg er litt kult! sier Astri.

• Vil du også jobbe med de bitte små tingene som løser de store utfordringene? Bli elektronikkingeniør – søk her!

Ønsker å forbedre helseteknologien

– Drømmejobben er å kunne være med å skape en bedre fremtid for miljøet og menneskene. Det å jobbe med hendene, bruke verktøy, reparere feil, lage produkter, designe og utforme. Den muligheten har du som ingeniør. De fleste bedrifter er grønne nå, og miljøkampen er mer aktuell enn noensinne.

Med en master i mikro- og nanosystemteknologi får du muligheten til å fordype deg i flere felt og velge fag som passer for deg og din bakgrunn. Astri har valgt å fordype seg i ultralyd, siden hun er opptatt av helseteknologi.

– Ultralyd og annen velferdsteknologi er en stor del av samfunnet, og det er derfor viktig at ingeniører er oppdatert på feltet.

– Masteroppgaven min går ut på å lage en standardisert metode å måle hvor sensitiv en transduser i et ultralydapparat er. Enkelt forklart vil det si at jeg skal finne den beste måten å måle hvordan signalene jeg sender ut fra apparatet kan ta opp mest mulig refleksjoner fra kroppen, uten å bli påvirket av støy fra omgivelsene.

– Ved å finne ut av dette, kan jeg bidra til at karakterisering av ultralyd kan gjøres på en mer effektiv måte. Slik vil du da spare tid, og kan bruke ressursene dine på andre viktige oppgaver.

Tett kontakt med arbeidslivet

Ved campus Vestfold har Astri tilgang til høyteknologiske laboratorier og en simulatorpark i verdensklasse. I tillegg har universitetet tett kontakt med arbeidslivet gjennom både praksis, bedriftsbesøk, messer, gjesteforelesere fra næringslivet og at reelle problemstillinger til bachelor- og masteroppgaver kommer fra bedrifter.

Som utdannet ingeniør fra USN, har du gode jobbmuligheter. Astri er ikke i tvil om at hun vil anbefale studiet til andre.

– Å være ingeniør er for meg synonymt med løsningsorientert, engasjert, praktisk, og nysgjerrig. Disse egenskapene finner vi hos både jenter og gutter. Du kan bli med å gjøre en forskjell og bidra til en bedre hverdag for folk.

[show_related]