Bærekraft i praksis i barnehagen

I dette blogginnlegget presenterer vi den rykende ferske antologien "Bærekraft i praksis i barnehagen".

Bærekraftig utvikling er et sentralt overordnet tverrfaglig tema i det nye læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) som inngår i overordnet del og som skal bidra til verdier og prinsipper for grunnopplæringen i skolen. Rammeplanen for barnehagen (2017) var tidligere ute enn LK20 med å sette et overordnet søkelys på bærekraftig utvikling ved å legge temaet inn i barnehagens verdigrunnlag. Vi tok derfor initiativ til å være redaktører for å skrive en antologi knyttet til bærekraft i barnehagen høsten 2017. Vi ønsket at boken var vitenskapelig forankret, FoU-basert og hadde en tilnærming til metoder og erfaringsbaserte praksiser i barnehagen. Bidragsytere til boken var først og fremst egne kollegaer på UiT ved campus Tromsø og Alta, men også fagpersoner fra Universitetet i Stavanger (UiS) og en ressursperson fra praksisfeltet. Boken vår kom ut i mars 2019 på Universitetsforlaget og fikk tittelen Bærekraft i praksis i barnehagen.

Bærekraft i praksis i barnehagen

Boken handler om hvorfor begrepet «bærekraft» er sentralt i barnehagen, og viser hvordan barnehagelærere kan bidra til at barn får erfaring med og bevissthet om bærekraftig utvikling på vegne av vår felles jord.

Boken gir konkrete forslag til hvordan bærekraft kan utøves i praksis i barnehagen. Den gjør oss oppmerksom på hvorfor oppdagelse, undring og kritisk tenking er viktige forutsetninger for bærekraftig tenking og handlingssett. I tillegg eksemplifiseres metoder og prosjekter som etablerer gode vaner og økologisk handlekraft gjennom sosialt samspill, samhandling og utøvelse av demokrati.

Boken retter seg mot studenter og lærerutdannere innenfor barnehagepedagogikk samt forskere, faglærere og barnehagelærere knyttet til barnehagefeltet. Boken passer også for studenter, lærere og lærerutdannere knyttet til småtrinnet i skolen, spesielt med tanke på å etablere relevant utforskende og elevaktiv læring i det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling.

Ønsker du å kjøpe boken, er det mulig å bestille den her.

Veronica Bergan og Kristin Emilie W. Bjørndal