BRIDGES er i gang!

Etter en intens søknadsskrivingsprosess kom en lang stillhet… vi ventet på svar fra Norges forskningsråd om søknaden ble avslått eller innvilget. Mange forskere kjenner igjen dette… Jubelen stod i taket i april når det positivet svaret kom! Så fulgte noen måneder som fra utsiden kunne se ut som stillstand, men bak fasaden var det mye som skjedde: revisjon av prosjektbeskrivelse, kontraktsinngåelse med partnere, utlysning av stipendiatstilling, opprettelse av nettside, møter med forskningsseksjonen, kommunikasjonsavdelingen, personalavdelingen, økonomiavdelingen – ja, jeg har mista litt tellinga. Det er mange som bidrar inn i et puslespill som et slikt prosjekt er og det er betryggende, spesielt i oppstartsfasen. Det har vært kyndig oppfølging, råd og veiledning om datahåndteringsplan, juridiske sider ved kontrakter, kommunikasjonsplan og mer som en professor ikke nødvendigvis har som sitt spesialfelt.

BRIGDES startet offisielt 1. august. I slutten av september hadde vi i ledergruppa et produktivt seminar ved Universitetet i Tromsø. Der fikk vi staket ut kursen fremover.

Prosjektgruppa i Tromsø

Alle tre partnerinstitusjoner har hatt oppstartsseminarer internt. I tillegg er oppstartsmøter i de ulike underprosjektene (work packages) på tvers av institusjoner gjennomført. Så nå er vi i gang!

Det er så flott å vite at vi har mange dyktige fagfolk med – og fra så ulike disipliner. Her er idrett/kroppsøving, musikk, mat/helse, samfunnsfag, pedagogikk, matematikk og naturfag representert. En stipendiat er i gang, en til starter utpå nyåret. To-tre masterstudenter er i full sving med sine prosjektbeskrivelser. Nå bretter vi opp ermene og setter i gang med tverrfaglig arbeid og forskning på dette – følg med på vår reise og erfaringer!

Professor Heidi Biseth

Prosjektleder