Disse tok pris i regionmesterskapet for studentbedrifter

Alle vinnerne av regionmesterskapet for studentbedrifter 2022
Alle vinnerne av regionmesterskapet for studentbedrifter 2022. (Foto: Helle Friis Knutzen / USN)

NoAce SB fra Porsgrunn stakk av med seieren under årets mesterskap, som endelig kunne avholdes fysisk igjen etter to år med digitale pandemiarrangementer.

Torsdag 12. mai var det endelig duket for fysisk kåring av årets studentbedrift i Vestfold og Telemark. Studentmesterskapet arrangeres av Ungt Entreprenørskap, og gikk denne gangen av stabelen på USN campus Bø.

Tittelen «Årets studentbedrift 2022» gikk til ingeniørstudentene i NoAce SB, som har laget en varslingsenhet for frisbeer til bruk i frisbee-golf, slik at de blir enkle å finne igjen om uhellet skulle være ute og den forsvinner ut i skogen.

Sammen med studentbedriftene som tok 2.- og 3.-plassene, kan de dermed glede seg over billett til NM for studentbedrifter som holdes 7.–8. juli. Det samme gjelder også vinnerne i hver av de andre kategoriene «Beste innovasjon», «Beste sosiale entreprenør», «Beste HR-bedrift» og «Bærekraftsprisen». I tillegg kommer også 2.-plassen fra HR-kategorien (Samlepunkt SB) med, fordi andre bedrifter vant i flere kategorier.

Dommen fra juryen kom etter at over 80 studenter hadde presentert sine bedrifter med 2-minutters pitch-er foran publikum, panelintervjuer og samtaler på stand.

Stolte vinnere

Vinnerne av den gjeveste prisen Årets studentbedrift ble altså NoAce SB fra Porsgrunn, og de var spesielt opptatt av å takke sin veileder Gro Helen Eri for at det hadde gått så bra.NoAce SB

I forkant av prisutdelingen kunne daglig leder Aleksander Flaktveit fortelle USN.no at ideen til produktet ganske enkelt stammer fra at de selv driver med Frisbee-golf, og at de har opplevd å bli gående i skogen og lete etter frisbeen:

– Når man står inne i skogen og banner og steiker, så tenker man at kan du ikke bare lage lyd? Og så tenkte vi at kan ikke vi bare få den til å lage lyd? Det de fleste kommer til å merke er at man sparer tid. Du skal ut å spille med noen kompiser, og i stedet for å stå i skogen og lete etter frisbeer så blir du ferdig med runden.

Samtidig er de også opptatt av bærekraftsaspektet ved produktet:

– Problemet vi ønsker å løse er jo at vi har mistet en frisbee, og i en sånn frisbee er det 180 gram plast. Det er mye plast i naturen. Bryter man alt dette ned til mikropast, så blir det en stor haug.

Mindre plast og bedre dyrevelferd

Også Eluni SB fra campus Bø hadde satt bærekraft i sentrum for sin bedrift. De tilbyr nemlig ferdige løsninger for salg av produkter i løsvekt med tilhørende markedsføring og markedsundersøkelse. Kristin Aske Mikaelsen forteller USN.no at de ønsker å gå mest mulig vekk fra bruk av plast:

– Vi går litt tilbake i tid rett og slett, og har et større fokus på hvordan det var før. Da var det jo bare løsvekt i butikkene. Nå har det blitt mer og mer plast. Det er selvfølgelig ikke bærekraftig og det er heller ikke miljøvennlig. Man kaster rett og slett mye mat fordi man kjøper mer enn man har behov for.

Regionmesterskap for studentbedrifter 2022

Norsk dyreholdskole med Kristina Madsen i spissen setter på sin side dyrevelferd i sentrum, og tilbyr kurs for blivende og eksisterende dyreeiere:

– Vi ønsker å være en veileder gjennom kjøp og hold av dyr. Vi har med oss kvalifiserte fagpersoner som har satt opp moduler for kurs i dyrehold. Vi tilbyr rådgiving og oppfølging. Bakgrunnen er at jeg har drevet mye med salg av hest. Da har jeg sett at det er veldig stor kunnskapsmangel rundt alt man burde sette seg inn i før man faktisk kjøper et dyr.

Under arrangementet i Bø fikk publikum også høre innlegg fra tidligere vinner og daglig leder for klesmerket Vaagal, Samuel Verma, i tillegg til foredrag fra Moods of Norway-gründer Simen Staalnacke.

Studentbedriftmesterskapet er et samarbeid mellom Ungt Entreprenørskap, lokalt næringsliv og lokale utdanningsinstitusjoner over hele landet. De som deltar i det nasjonale mesterskapet, får mulighet til å delta i det europeiske mesterskapet for studentbedrifter i regi av JA Europe som går av stabelen i Tallinn 12.-14. juli.

Vinnere:

Beste studentbedrift 2022:

1. NoAce (campus Porsgrunn)
  2. Samme ulla SB (campus Bø)
  3. Vedi Verde SB (campus Porsgrunn)
  4. Psykt Sterkt SB (campus Porsgrunn)
  5. Carbonite SB (campus Bø)

Gunnar Knudsen-prisen – Beste innovasjon

1. Carbonite SB (campus Bø)
  2. Samme Ulla SB (campus Bø)
  3. Psykt sterkt SB (campus Porsgrunn)

Beste HR- bedrift