- Doktorkreeringen er en høytidelig dag for hele USN

Doktorkreering ved Gullbring i Bø
Doktorkreering ved Gullbring i Bø, 2020.

Fredag 18. september stilte rektor Petter Aasen i nysydd kappe for å gjøre stas på USNs doktorkandidater.

- Doktorkreeringen er en høytidelig dag for USN. Da får våre uteksaminerte doktorgradskandidater sitt doktordiplom, som er beviset på at de har fullført den høyeste utdanningen i akademia, sier rektor Petter Aasen.

Selv stilte han i høytidelig antrekk – en nysydd kappe - til seremonien i Storsalen i Gullbring kulturanlegg i Bø fredag 18. september.

Totalt er 42 doktorgradskandidater uteksaminert på USN i år, og 24 av dem deltar på seremonien. De øvrige blir kreert «in absentia». Alle fakultetene er representert på seremonien, og salen blir fylt av gjester – så fullt som smittevernreglene tillater.

LES OGSÅ: Hedrer doktorene med pomp og prakt (2019)

En akademisk tradisjon

Doktorkreeringen er en feiring av USNs nyutdannede doktorrander. Seremonien har røtter i en flere hundre år gammel universitetstradisjon. Når den gjennomføres på USN, markerer det at USN driver utdanning på det høyeste akademiske nivået.

- Det er flott å feire de nye doktorene! Som universitet er vi stolte av dem, og vi er stolte av våre ansatte som underviser og veileder på dette nivået. Samtidig er seremonien en markering, både internt og eksternt, av at USN står i en akademisk tradisjon. Derfor inviterer vi også eksterne gjester fra samfunns og arbeidsliv til å delta, i tillegg til våre egne ansatte, sier Petter Aasen.

Høytidelig seremoni

Seremonien åpnest med en prosesjon der rektor ledet kandidatene inn i salen. Det ble musikk, taler, en kort presentasjon av alle doktorandenes avhandlinger, og overrekkelse av diplom.