Kåret til Norges nest beste studentbedrift

2.-plassvinnerne oppstilt på rekke i like blå skjorter  med liten bedriftslogo på brystet.
SOLID 2. PLASS: Ingeniørstudentene Mikkel Andre Westvig Nilsen (til venstre), Ole Kristian Omholt Saatvedt, Simen Holm Bakken, Andreas Tørre Haugen og Lutfu Even Ustun ved campus Porsgrunn er kåret til Norges nest beste studentbedrift med panopticXR SB. (Foto: Privat)

Andreas, Mikkel, Simen, Ole Kristian og Lutfu Even driver landets nest beste studentbedrift. USN-ingeniørstudentene i panopticXR SB stakk av med andreplassen i NM for studentbedrifter.

Studentbedrift bygger kompetanse næringslivet har stort behov for. Nå er landets aller beste kåret under norgesmesterskapet i studentbedrift 9. juni.

Til sammen syv studentbedrifter fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN) kjempet om priser under livesendingen i regi av Ungt Entreprenørskap.

panopticXR SB endte på pallen med andreplass i Beste studentbedrift og seier i kategorien Beste økonomistyring. De fem ingeniørstudentene fulgte sendingen og gleder seg stort over pallplasseringen.

– Vi er veldig fornøyd med innsatsen. Vi har jobbet utrolig bra sammen og sitter igjen med en god følelse, sier Simen Holm Bakken, Andreas Tørre Haugen, Mikkel Andre Westvig Nilsen, Ole Kristian Omholt Saatvedt og Lutfu Even Ustun.

LES MER: Studentbedrift kan spare industrien for milliarder

Gleder seg til veien videre

NM-sendingen ble ledet av påvirker Yrja Oftedahl. Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) kastet glans over arrangementet sammen med Kahoot-sjef Eilert Hanoa og administrerende direktør i NHO, Ole Erik Almlid.

Jobben med å avvikle studentbedriften og starte aksjeselskap er allerede i full gang for gjengen i panopticXR SB. Og i kveld blir det både avslutningsfest og oppstartsfest.

Mye av seieren ligger allerede her. Målet har hele tiden vært å starte egen bedrift, forteller daglig leder Simen Holm Bakken.

Han skal sørge for den daglige driften av selskapet videre. De fire andre går også inn som medeiere og nye ingeniørjobber som venter.

– Vi ønsker å ansette så mange som mulig. Men av økonomiske grunner ansetter vi kun én person nå, sier Simen, som kan røpe at de har landet flere viktige samarbeidsavtaler.

LES OGSÅ: Først i verden med ny maritim utdanning

Kompetanse for fremtiden

Ingeniørstudentene ved campus Porsgrunn kan spare industrien for milliarder med oppfinnelsen sin, og har allerede møtt interesse fra potensielle kunder.

Programvaren Synapse og et par smartbriller sørger for at fagarbeideren har nødvendig dokumentasjon klart på stedet, og kan utføre selve jobben raskere og tryggere. panopticXR-teamet mener smartbriller er fremtidens viktigste verktøy, og utnytter mulighetene maksimalt.

Studentene er fra før utdannet fagarbeidere og vet hvor mye tid som går tapt hver arbeidsdag på å lete etter manualer og tegninger. De møttes første gang ved USN og tar yrkesveien (y-vei) til bachelor elektroingeniør med spesialisering i informatikk og automatisering.

Bilde av fire av studentene i panopticXR SB sittende i hvite skjorter rundt et bord og snakker til hveradnre og smartbrillene liggende foran på bordet.

21 studentbedrifter fra landets høyere utdanningsinstitusjoner og fagskoler hadde kvalifisert seg til NM i studentbedrift.

Vinneren av Beste studentbedrift ble Hjárni SB fra NTNU Ålesund, som går videre til EM i juli. Studentbedriften har utviklet et miljøvennlig og bærekraftig garvingsmiddel for bruk i industriell produksjon av lær.

Paramate SB ved Høyskolen Kristiania kom på tredjeplass med sensoren som hjelper oppdrettsanlegg med å ha oversikt over hydrogensulfidnivåer.

Imponert jury

– Gjennom å etablere egen studentbedrift bygger de unge kompetanse næringslivet roper etter. Studentene lærer ved å gjøre, og ikke gjennom tradisjonell pugging av teori. Studentbedrift er en metode vi vet fungerer og gir studentene kompetansen som trengs for å bygge Norge i fremtiden, sier administrerende direktør Grete Ingeborg Nykkelmo i Ungt Entreprenørskap Norge.

​Årets juryarbeid ble gjennomført digitalt foran selve livesendingen hvor vinnerne ble avslørt. Juryen er imponert over engasjementet fra studentene og nivået på aktiviteten. Mange av studentbedriftene ønsker i likhet med panopticXR SB å bringe ideen sin videre til aksjeselskap.

I juryen til gjeveste prisen Beste studentbedrift satt Malin Frithiofsson fra Startup Norway, Marius Hagen og Andreas Nesse Persson fra Deloitte, Miriam Meling fra Forskningsrådet, Ingrid Skjæveland fra Norinnova, May Kristin Haugen fra Cowi, Lars Johannsson-Kjellerød fra Unicus, Espen Daae fra Ferd, Kim Wikan Barth fra Gjensidige og Elisabet Mæland Fosse fra Patentstyret.

– Vi er takknemlige for at så mange fra arbeids- og næringsliv velger å stille opp som jury for de unge. De gir verdifull tilbakemelding og motivasjon til videre arbeid for studentene, og er avgjørende for vår rolle i Ungt Entreprenørskap som brobygger mellom skole og arbeidsliv, sier Nykkelmo.​

NM i studentbedrift

Studentbedrift er et pedagogisk program som gir studenter kompetanse om bedriftsetablering gjennom et år med oppstart, drift og avvikling.

Regien har den ideelle, landsomfattende organisasjonen Ungt Entreprenørskap som gjennomfører i samarbeid med universiteter, høyskoler og fagskoler.

21 studentbedrifter deltok i NM studentbedrift 9. juni 2021. Alle konkurrerte om Beste studentbedrift. De andre kategoriene er valgfrie.

• Beste studentbedrift i samarbeid med Ferd

1.-plass: Hjárni SB ved NTNU Ålesund