Klar for nye opplevelser? Bli kjent med en internasjonal student

Klar for nye opplevelser? Bli kjent med en internasjonal student. Norbert Timar er studentassistent for de internasjonale studentene i Drammen og går på bachelor i visuell kommunikasjon. Han har sendt oss disse bildene. Kopirett: Norbert Timar

Les hvorfor norske studenter henger med de internasjonale studentene, og hva de får ut av det.

Du har kanskje ikke vært i utlandet på en stund, og kjenner at du kunne trenge litt forandring?

Hverdagene er, ja nettopp hverdager, og kanskje er de temmelig like. Men du trenger ikke dra så langt for å møte nye impulser. De internasjonale studentene på USN ser landet vårt med helt andre øyne.

Ikke bare det. De har også med seg en helt annen kultur, som gjør at du er garantert nye og spennende opplevelser og inntrykk.

Norbert Timar er studentassistent for de internasjonale studentene i Drammen og går på bachelor i visuell kommunikasjon. Han har sendt oss bildene i karusellen over. I tillegg har han stilt noen spørsmål til sine norske venner:

– Hvordan er det å henge med de internasjonale studentene?

– Jeg liker virkelig å henge med de internasjonale studentene, og alle jeg har møtt har vært vennlige og imøtekommende.

– Det er super-gøy. De er nysgjerrige på hva som skjer i Norge. Du får muligheten til å oppleve kulturer fra hele verden, og å vise dem vår egen kultur.

– Å henge med internasjonale studenter er både gøy og lærerikt, fordi du får bli kjent med folk fra andre land og kulturer. Du får faktisk muligheten til å se verden, uten å måtte reise ut. Internasjonale studenter er vanligvis veldig vennlige og åpne. Det gjør det så lett og givende å bli en del av gruppen deres.

– Det er veldig gøy, og vi får muligheten til å bli kjent, dele synspunkter og erfaringer på tvers av ulike kulturer.

– Hvorfor anbefaler du norske studenter å henge med de internasjonale studentene?

– Det er en fin måte å utfordre komfort-sonen din på. Du får også frisket opp i engelsken uten at det må være perfekt, fordi mange av de internasjonale studentene heller ikke har engelsk som morsmål. Dessuten utvider det horisonten din, du får venner for livet som enten blir boende i Norge eller som du kan besøke senere når de har kommet hjem.

– Du får venner som du ikke ville blitt kjent med ellers. Du blir mer komfortabel med å snakke et annet språk og å gi av deg selv. Du blir en del den første opplevelsen som disse studentene har i Norge. Dermed kan du hjelpe dem med å få mest mulig ut av tiden her, og vise dem alt Norge har å by på.

– Etter at studiene er over, vil du fortsatt ha nettverket ditt og alle du har blitt kjent med, så det å bli kjent med folk er et stort pluss, uansett hvor de kommer fra. Det er viktig å utvide horisonten din og få kontakter som kan hjelpe deg i fremtiden.

ISU - International Student Union

ISU er organisasjonen for internasjonale studenter på norske universiteter og høyskoler. De har lokale avdelinger på USN.