Kroa i Bø er årets helårsarrangør

Bilde av daglig leder og alle de frivillige foran Kroa i Bø
ARRANGØRPRISEN: Daglig leder Maria Hardang (i midten) tar imot prisen på vegne av Kroa. Her sammen med ordfører i Midt-Telemark kommune, Siri Blichfeldt Dyrdal (t.h.) og Nyaling Saidy Kiil (t.v.) fra NKA. Foto: The Oslo Way

Under Frivilligfesten 2. juni fikk Kroa i Bø overraskelsesbesøk. Det var Norske Kulturarrangører som kom for å fortelle at Kroa er årets helårsarrangør.

Siden 2001 har Norske Kulturarrangører (NKA) delt ut Arrangørprisen til dyktige arrangører. Etter et par års pandemipause har aktiviteten i kulturlivet endelig kommet i gang igjen, og NKA kan nå dele ut priser for arrangementsåret 2022.

Under Frivilligfesten 2. juni, sommeravslutningen for de frivillige på Kroa i Bø, kom NKA og ordførereren i Midt-Telemark kommune, Siri Blichfeldt Dyrland, på overraskelsesbesøk for å fortelle at Kroa vant prisen i kategorien Årets helårsarrangør.

"Kroa i Bø har vist seg som en solid arrangør med et bredt og mangfoldig program for både studenter og lokalmiljøet. Gjennom dedikert arbeid har de skapt et pulserende og inkluderende samlingspunkt for studenter og lokalbefolkningen," heter det i juryens begrunnelse.

– Helt nydelig

De frivillige var samlet til den tradisjonelle Frivilligfesten og skjønte ingenting da de ble bedt om å komme ut og samle seg utenfor. En rånebil som kom kjørende med "Gøy på landet" på full guffe fikk styreleder på Kroa, Tobias Sørensen, til å lure på om det hadde noe med Rådebank å gjøre. Men så kom representanter fra NKA og ordføreren for å overrekke prisen for Årets helårsarrangør.

– Det betyr veldig mye for oss at vi blir sett av NKA, og at de ser den jobben vi alle gjør her. Det er helt nydelig, sier Sørensen, som er leder for hovedstyret på Kroa og førsteårsstudent på bachelor i kulturledelse.

Etter pandemien er Kroa tilbake i normal aktivitet. Med arrangementer fra tirsdag til søndag, som kafé, quiz, klubbkvelder, rockepub, større og mindre konserter og fester, foredrag, stand up og mye mer, er det mange i sving for å lage opplevelser for både medstudenter og lokalbefolkning i Bø. Sørensen anslår at Kroa har rundt 100 studenter som jobber frivillig.

Nå venter en velfortjent sommerferie før det braker løs med Fadderuka og et nytt studieår i august.

Årets fagjury og begrunnelse

Årets jury besto av Janne Monsen Tveit (musikkprodusent, NRK P3), Roza Aghili Taslimi (prosjektkoordinator og endringsagent for Music Norway og styremedlem i NKA), Anna Hareid (direktør, Norsk Industriarbeidermuseum) og Paal Ritter Schjerven (tidligere styreleder i by:Larm og produsent for Alarmprisen, kunstnerisk leder på Popsenteret, TV-produsent og regissør for blant annet NRK-scenen og Spellemann).

Fagjuryen fikk en vanskelig oppgave i å velge ut fem finalister, av rekordmange gode arrangører og initiativ. Deretter var det arrangørene som stemte frem vinneren; Kroa i Bø.

Når juryen velger finalistene til Årets helårsarrangør ser de etter en arrangør som har utmerket seg gjennom hele 2022. De ser på helheten av arbeidet arrangøren har gjort i løpet av året. Momenter som vektlegges i vurderingen av de nominerte er blant annet program, profil, fremming av nye talenter og innsats som er positiv for lokalmiljøet.

Kroa i Bø har over lang tid etablert seg som en viktig og seriøs arrangør med et variert musikkprogram, driftet på frivillighet. Utmerkelsen er vel fortjent, sier daglig leder i NKA, Siri Haugan Holden, om Årets arrangør 2022 i en pressemelding.

Arrangørprisen

• Norske kulturarrangører (NKA) er en landsomfattende, partipolitisk uavhengig interesse- og kompetanseorganisasjon for arrangører i kulturfeltet.
  • Per 31.12.2022 hadde organisasjonen 507 medlemsorganisasjoner bestående av festivaler, klubber, spillesteder, konsertforeninger, studentsamfunn, bibliotek, museum og konsert- og kulturhus.
  • Arrangører nominerer seg selv i de ulike kategoriene og konkurrerer på lik linje uavhengig av profil, beliggenhet, organisasjonsform om størrelse.
  • Kategoriene i Arrangørprisen 2023:
    • Årets helårsarrangør
    • Årets festival