• Aktuelt»
  • Møt toppsjefen som valgte studentene

Møt toppsjefen som valgte studentene

Instituttleder Terje Andersen - bilde av ham i kantina i Bø
KOBLER STUDENTENE PÅ ARBEIDSLIVET: Instituttleder Terje Andersen bruker sin omfattende erfaring fra næringslivet i møte med studentene. (Foto: Jan-Henrik Kulberg)

Terje Andersen synes det aller morsomste er å ha kontakt med studenter, og å hjelpe dem med å lykkes både under og etter studiene.

Han har vært konsernansvarlig for internasjonale aktiviteter i Amedia, direktør for Edda digital og administrerende direktør i Opoint.

Nå er Terje Andersen instituttleder på USN Handelshøyskolen i Bø. Der begynte han som timelærer for rundt tjue år siden.

Så hvorfor valgte Terje Andersen å jobbe i akademia?  Svaret er: Studentene, studentene, studentene.  To år på rad er han kåret til beste foreleser av studentene i Bø. Han elsker å koble studentene på arbeidslivet.

– Å ha kontakt med studenter gir meg masse positiv energi. Dette er jo fremtidens arbeidstakere. Det er bare så morsomt å kunne dele erfaringen min fra et langt liv i næringslivet. Og jeg føler meg så heldig som kan ha en jobb som gir så mye energi.

Som du skjønner hadde Terje Andersen det egentlig som plommen i egget. Han underviste og veiledet og hadde til og med startet podkast med studentene sine.  Men så dukket altså denne instituttleder-jobben opp.

LES OGSÅ: Professor Tom Karp vil menneskeliggjøre ledelse

Disse rådene gir han studentene

– Jeg hadde ambisjoner om bare å jobbe med studenter. Det var motivasjonen min. Men så var det flere av kollegaene mine som syntes jeg burde søke på denne jobben.  Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gå tilbake til ledelse.

– Du har jo mye ledererfaring fra krevende toppstillinger. Hva har du tatt med deg derfra, inn til USN?

– Jeg har tatt med meg et stort nettverk, i hvert fall et par tusen kontakter på LinkedIN, og jeg inviterer mange av kontaktene mine inn som gjesteforelesere. Når jeg foreleser bruker jeg også mye av erfaringen min, og det opplever jeg at studentene setter stor pris på.  Jeg kan jo enkelt koble undervisningen min i strategi og markedsføring til arbeidslivet. Også har jeg tatt med meg lederstilen min til instituttleder-jobben. Jeg bruker de samme metodikkene her som i næringslivet.

– Hvilke råd vil du gi til dagens studenter. Hva er det som venter dem der ute?

– Dette er faktisk noe jeg snakker mye med studentene om. Jeg prøver å gi dem en god realitetsorientering, og det handler om noen få enkle ting: 

– Start med å bygge nettverk allerede i studietiden. Det gir så enorme muligheter og verdi.

– Vær fleksibel og endringsvillig, fordi alt skjer så utrolig fort nå. 

– Og vær nysgjerrrig. Vær opptatt av det som skjer rundt deg, både i Norge og i Verden. 

– Hvis du følger disse tre rådene, så har du kommet langt på vei. Dette er noe jeg sier mange ganger underveis i studietiden.

LES OGSÅ: Karl Christian forsker på skeiv historie

Startet podkast med studentene

Terje Andersen vet godt hvordan alt kan endre seg. Han har vært toppleder i mediebransjen gjennom papiravisens oppgang på 80 og 90-tallet og den kraftige nedgangen de siste årene.

–Konsernet vårt reduserte antall ansatte med 40 prosent på få år. Det var en helt enorm omstilling.

– Hvordan forholdt du deg til det?

– Jeg ble veldig fokusert og jeg overlevde, men veldig mange ble berørt. Jeg har måttet nedbemanne og ta ubehagelige beslutninger selv også. Det eMARK-IT - podkast bilder ikke noe morsomt, men man må bare gjøre jobben. Av og til opplevde både jeg og andre sorgreaksjoner. Det er mye morsommere å ansette enn å nedbemanne.

Vi kan ikke snakke med Terje Andersen uten å nevne podkasten Mark-IT. Den handler om markedsføring og strategi, og tre sesonger med 32 episoder har det blitt så langt.

Du finner dem på alle podkast-appene. Siste sesong har episode-titler som: «Er det fortsatt håp for reiselivsbransjen?» «Hvordan lykkes med studentbedrift?» «Terje shopper på Instagram», og «Kundens makt VS. bedrifters økonomiske vinning.»

Nå har podden en liten pause, men Andersen kjenner det fortsatt rykker litt i podkastfoten, og han utelukker slett ikke nye sesonger.

–Podkasten var mitt initiativ, og vi startet den i 2019.  Jeg inviterte med meg fire av de mest engasjerte studentene det året. Målet var både å lære oss podkast som medium og å utvikle markedsføringsfaget. Vi har hatt med oss mange gjester fra næringslivet disse årene.

Poenget med podden har egentlig vært å snakke om alt som kunne være relevant for studentene forteller Andersen. Og de lot seg ikke stoppe av pandemien. Det krevde bare litt ekstra kreativitet å få laget podkasten uten å kompromisse med smittevernet.

Flere studenter har vært innom som programledere sammen med Andersen i løpet av disse årene. Og hvis han bestemmer seg for å starte opp igjen, går det nok ut en ny forespørsel til bachelorstudentene i Bø.

Terje Andersens interesse for studentene stopper ikke etter eksamen. Han er koblet på karrieren deres etter USN også, ofte via LInkedIN eller andre sosiale medier.

– Jeg inviterer dem av og til tilbake på campus for å dele av erfaringen sin, for eksempel når vi har inspirasjonskvelder for studentene som går her nå. Så studentene mine blir en del av nettverket mitt også, avslutter Terje Andersen med et smil.

LES OGSÅ: Gro Hammerseng-Edin: – Du er aldri utlært

Terje Andersen

Instituttleder, Institutt for økonomi og IT, USN Handelshøyskolen

Utdannet som siviløkonom og har master of management, begge fra Handehøyskolen BI

Tidligere:

  • Administrerende direktør/konsernsjef | Opoint gruppen
  • Administrerende direktør | Opoint
  • Konsernansvarlig | Internasjonale aktiviteter Amedia
  • Direktør | Edda Digital
  • Administrerende direktør | CDG Sandberg gruppen
  • Administrerende direktør | Mediasite
  • Administrerende direktør | Berlingske Mediateam, Danmark
  • Administrerende direktør | Mediateam
  • Markedssjef | Varden 

I tillegg har Andersen hatt en rekke styreverv og styrelederverv i Norge og utlandet.