15 tips til aktiviteter i nærnaturen

Per Ingvar Haukeland i hengekøye. Foto
OPPLEVELSER I NÆRNATUREN: Per Ingvar Haukeland gir deg tips til aktiviteter. (Foto: Robert Hansen, NRK)

Per Ingvar Haukeland er økofilosof og jobber ved friluftslivutdanningen på campus Bø. Her er tipsene hans, som også ble vist på NRK TV.


– I disse korona-tider er vi bedt om å holde oss unna hverandre fysisk, og ikke utsette oss for risiko som belaster helsesystemet. Heldigvis kan vi drive friluftsliv i nærnaturen. Her er noen lavterskel-tips til hva du kan gjøre, alene eller med de du bor sammen med. Husk bålforbudet. Ikke ta unødig risiko, sier førsteamanuensis Per Ingvar Haukeland.

 

1. Utforsk nærnaturen og bli kjent med dine medskapninger!

Nærnaturen er overalt, nær by som bygd - en bekk, en skog, planter og dyr. Lag deg et «skattekart» over perler i nærnaturen, som spesielle trær, kulturminner, steinforekomster, utsiktspunkter, stier, dyretråkk. Last ned kart fra Norgeskart.no som utgangspunkt. Turforslag får du også fra ditt lokale turlag eller turapp (trimpoeng.no). Lag egne rundturer. Bli kjent med hvilke mer-enn-menneskelige naboer du deler stedet med. Vi trenger å utdype omsorgen til våre medmennesker, nær og fjern, men vi trenger også å utvide omsorgen til våre medskapninger. Lær deg 5-10 fugler, planter, insekter og dyr. Ha med kikkert. Ta hensyn, trå varsomt og ikke forstyrr naboene unødig!
 

2. Skjerp sansene!

Sansene forbinder oss til naturen. Hører du en fuglelyd, strekker øret seg ut og favner lyden og fuglen. Det er mange nyanser i sansene som du kan trene på. Små forskjeller i lydene fra en bekk, ulike smaker av spiselige planter og lukter underveis. Kjenn på barken fra ulike trær eller hvordan underlaget kjennes når du går barbent. Å gå utenom stiene, i ulendt terreng, skjerper flere sanser.
 

3. Gå tur på nye måter!

Gjør noe annerledes når du går tur. Gå veldig tidlig for å få med deg morgengryet eller veldig sent så du kan føle deg fram i mørket eller månelys. Snu retningen du er vant til å gå. Gå deler av turen baklengs, barbent, fort eller laaaangsomt. Gå utenom stiene. Følg det du tiltrekkes av; det kan lede deg ut på et spennende eventyr.
 

4. Finn deg et sitte-sted!

Finn deg ett eller flere favorittsteder i nærnaturen der du kan sitte, slappe av og bare være. Ikke så langt unna der du bor, slik at du kan bruke det ofte. Legg merket til livet på stedet. Ta med hengekøya, les bok, skriv dikt eller tegn ting du ser: det er en fin måte for å se mer enn hva vi vanligvis ser. Det kan være fint å ha flere steder å velge mellom, avhengig av vær og stemning.
 

5. Ta deg et «skogsbad»!

Å ta seg et «skogsbad» er blitt en trend internasjonalt, som å bade seg i sol og svømme i den friske lufta, eller det vi i Norge lenge har beskrevet som det «å søke skogens ro». Forsøk å slapp av i skogens hvilepuls, grunntone eller rytme, men søk gjerne også ut et skogstjern og ta deg et bad. Vannet er kanskje enda litt for kaldt, men det skal være bra for oss, og det er forfriskende.
 

6. Klatre i et tre!

En journalist spurte Arne Næss en gang om når han som voksen begynte å klatre i trær, hvorpå han svarte: «Jeg sluttet aldri!» Finn deg et passende tre og klatre. Du kan også buldre på steiner, men jeg opplever at å klatre i trær er å komme hjem til noe dypt i mitt menneskelige opphav. Finn en grein å sitte på, nyt utsikten og skriv gjerne ned noen livsfilosofiske tankestreif: mye fin innsikt i utsikten.
 

7. Lag maten ute!

Sjekk bålforbudet for ditt område. Maten kan også lages på stormkjøkken. Lær deg hvordan best tørke mat som du kan ha med på tur. Prøv noen nye retter. Hva med å lage brød i kjelen. Hva med å finne krydder til maten i naturen eller spiselige planter (som brenneslesuppe, bjørkesaft) eller fisk. Sjekk bøker og tips på nett. Ring en erfaren venn og spør.
 

8. Tren i naturen!

Naturen er et gratis treningsstudio som mange nå har oppdaget. Lag en hinderløype med innlagt styrkeøvelser, balanse, utholdenhet, konsentrasjon og statiske øvelser. Lag ditt triatlon, eller med flere øvelser: som rask gange, løping, sykling, svømming, kasting og klatring. Hva med å lage din egen orienteringsløype, der du kan utfordre de du bor sammen med, eller andre i området digitalt.
 

9. Lek i naturen!

Å leke i naturen er for alle, men det er spesielt givende å utforske naturen sammen med barna. Følg en bekk til sitt opphav, lag rollespill, følg et dyretråkk eller se hvor mauren har tenkt seg. Lag Tarzan-løyper med tau mellom trær, slik at en ikke trenger å tråkke på bakken. Gjemsel eller «boksen går» er morsomme måter å ligge i ro og bevege seg stille på. Lag en enkel orienteringsløype med godsaker på postene. Lag en gapahuk, men spør grunneier om lov. Vær selv nysgjerrig, og du gjør barna nysgjerrig.

 

10. Gi noe tilbake!

I disse tider er det viktig å vise hverandre omsorg, og se om det er noe vi kan gjøre for hverandre. En gave i form av hjelp, er kanskje det beste en kan få. Det er en gave å ha god tilgang til «fri natur», som de fleste i Norge har, så vi kan også gi noe tilbake ved å ikke gjøre skade, ta med søppel vi finner og forsøke å leve så naturvennlig som vi kan.

 

11. Les, prøv og lær!

Studer nettsteder, som varsom.no, og de mange gode fagbøker i friluftsliv-pensum, praktiske håndbøker og hendige oppslagshefter for dyr, planter, dyrespor, fisk, innsekter, krypdyr og fugler. Ta notater og test ting ut i praksis, og søk innblikk i økologiske sammenhenger. Men, ta også for deg skjønnlitteratur (to favoritter: Mikkjel Fønhus og Hans Børli). Ta med hengekøya og kos deg!

 

12. Lær deg en ny ferdighet!

Øv deg gjerne på ulike friluftslivsferdigheter som du har, som det å stå på ski, gå med truger (om det fortsatt er snø), padle, sette opp telt, en tarp eller hengekøya så å si i blinde, fyre primus eller bruk av kart og kompass. Men, forsøk også å lære deg en ny ferdighet, eller flere. Kanskje har du hatt lyst til å lage ild med pinner (husk bålforbud), lære deg noen nye knuter til seilturen eller til å feste tarp’en med, eller ta det nettkurset/båtprøven du ikke fikk tatt i fjor; nå kan tiden være inne for å lære seg noe nytt.

 

13. Rydd, reparer og utforsk friluftslivutstyret ditt!

Rydd i utstyret: er det noe du ikke trenger som du kan selge eller gi bort? Er det noe som må repareres/vedlikeholdes? Å ta vare på utstyr som har gjort en god innsats, er å vise det respekt. Gjør forbedringer, som å sy ekstra lommer på anorakken. Utforsk utstyrets flerbruk, som «telt» av ponchoen eller øks av kniven. Gå over førstehjelpskrinet, øv deg på førstehjelp med de du bor med.

 

14. Lag ditt eget friluftslivutstyr!

Ta med spikkekniv på tur. Finn et emne og spikk deg en smørekniv, skje eller stekespade. Om du har tilgang på symaskin, kan du lage klær, fotposer, re-designe, forbedre turklær eller sy pakkposer av et gammelt yttertelt. Du kan tove et sitteunderlag, strikke lue eller hals, lage en skinnpose til kaffen, eller en kvistbrenner av hermetikkbokser. Mange tips i bøker og på nett. Sjekk ut, og prøv selv.

 

15. Ta deg en natt under stjernene!

Ta med sovepose, underlaget og kanskje hengekøya og ta en overnatting under stjernene. Fin måte å komme nær naturen på – og deg selv. Eller ta med de du bor sammen med. Det er spennende også for barna, men husk varm sovepose og underlag, ly for mulig regn, så de får en god opplevelse. Om du ikke har slikt utstyr, sjekk lån på frivillighetssentral. Når det er mørkt, slå av lykten og se opp! Stjernehimmelen minner oss om hvor små vi er, men også om hvor stort det er dette vi hører til.

 

Ta vare på hverandre og god tur!