7 gode råd for å holde varmen i kulda

Illustrasjonsbilde av godt kledd José Bakker
José Bakker, campuskoordinator for studentsamskipnaden, går foran med et god eksempel på hvordan man bør kle seg i kulda. Foto: Helle Friis Knutzen

Kulda har fått mye oppmerksomhet de siste dagene og det blir bare kaldere de neste dagene. Fredrik Christoffersen underviser studenter på friluftsliv og har noen gode råd for hvordan vi kan holde oss varme.

Fredrik Christoffersen har i over 20 år gitt gode råd til sine friluftslivsstudenter om hvordan de skal holde varmen når de er ute.

Mange av tipsene til Fredrik er like gode for oss som bare skal ut på litt kortere turer, vente på bussen eller være ute i friminuttene.

Her er hans 7 gode råd om hvordan man kan holde seg varm i kulda:

1. Kle deg godt

Av og til når man ser seg rundt vinterstid kan det se ut som om enkelte har glemt at Norge er et land med vinter. Hvis du vil slippe å fryse er det smart å dekke hode, hals, tær og fingre. Med andre ord: ta på deg lue, skjerf, votter og vintersko.

2. Kjøp store nok vintersko
På vinteren skal du ha plass til både tykke sokker og litt isolerende luft. I tillegg må skoene være så store at du har god plass til å «vifte med tærne» inne i skoene. For bevegelse hjelper i kulda.

3. Hold deg i aktivitet.
Når du beveger deg skaper du energi som hjelper til å holde kroppen varm. Slå en floke, løp litt på stedet eller ta noen knebøy.

4. Spis og drikk nok!
Akkurat som en femmilsløper trenger påfyll av energi underveis i løpet, så bidrar mat og drikke til den økte energien du trenger for å holde deg varm når det er kaldt ute.

5. Ikke bruk vannbaserte kremer hvis du skal være lenge ute.
annet i kremen kan gi forfrysning i ansiktet, særlig hvis det blåser litt i tillegg.

6. Pass godt på barna.
Lær dem å kle seg etter været og be dem gjerne passe litt på hverandre.  Det er lett å ta på seg lua når klassekameraten minner om det.

7. Gå på do når du må
Hvis du skal overnatte i telt eller snøhule: Gå på do når du må. Kroppen bruker faktisk energi på å holde alt som er inni kroppen varmt og da er det lurt å få ut det som skal ut.

TIl slutt en liten oppfordring: Hvis du fryser så ikke stå stille. Beskytt de delene som er ekstra kalde og beveg deg for å produsere varme.

Bilde av termometer