Åpner HSN Industriakademi

Petter Aasen og Bjørn Haugstad. Foto
Rektor Petter Aasen og statssekretær Bjørn Haugstad, her fotografert under studieåpningen i Vestfold i år.

Norges eldste teknologiske utdanning har gjennom to århundrer utviklet seg sammen med industrien. Høgskolen i Sørøst-Norge etablerer nå HSN Industriakademi, og inviterer til offisiell åpning.

Statssekretær Bjørn Haugstad i Kunnskapsdepartementet åpner HSN Industriakademi sammen med rektor Petter Aasen.

- Vi trenger høyere utdanning som er opptatt av næringslivet og et næringsliv som er opptatt av høyere utdanning. Den nye masterutdanningen på industriakademiet ved HSN legger opp til et spennende og tett samarbeid mellom næringslivet og høyskolen, innen studieretninger som vi vet det er stort behov for i fremtiden, sier statssekretær Haugstad.

- Vi skal ikke bare snakke om nærhet til industri og næringsliv. Vi skal faktisk gjøre noe med det, sier rektor Petter Aasen.

CEO Geir Håøy i Kongsberg Gruppen holder tale på vegne av industrien. Kongsberg Gruppen har mange års erfaring med den spesielle studiemodellen, som hittil kun har eksistert lokalt på Kongsberg.

Ordfører Kari Anne Sand vil hilse på vegne av vertskommunen Kongsberg.

Nåværende studenter deltar også på åpningen. De kan fortelle om den spesielle opptaksprosessen, som inkluderer jobbintervju og ansettelse i en partnerbedrift.

Dette er HSN Industriakademi

HSN Industriakademi tar industrien inn i skolen, og skolen inn i industrien, og tilbyr en treårig master hvor studentene studerer 50 prosent, samtidig som de er ansatt 50 prosent i en relevant bedrift.

Oppdrag fra Kunnskapsdepartementet
HSN Industriakademi er høyskolens nye storsatsning, og et resultat av utviklingsavtalen HSN har med Kunnskapsdepartementet. Integerasjon med industrien i utdanning, forskning og innovasjon skal være en merkevare for HSN, og denne profilen underbygger også universitetsambisjonen.

Studietilbud i Buskerud, Telemark og Vestfold

Foreløpig tilbys master i Systems Engineering på Kongsberg. Neste år etableres studier ved campusene i Vestfold, Ringerike og Porsgrunn.

Hvert studium vil få tittelen «industrimaster» eller «næringsmaster» avhengig av fagområde.

Nåværende industrimaster-studenter jobber i:

Aiwell, Aker Solutions, AS Nymo, Corpower Ocean, Datarespons, Digitread, Dresser-rand, EFD, Eltek, Esko, Flekkefjord Electro, GE Oil & Gass, GKN Aerospace, HMR Husnes, Kongsberg Automotive, Kongsberg Gruppen, MacGregor, National Oilwell, NEXANS, PG Flow Solutions, Semcon Devotek, Siemens, TechnipFMC, Telemark Technologies, Vinghøg.

Sted: Campus Kongsberg, kinosalen Oksen

Tid: Torsdag 7. September, kl. 10:00 - 11.30

For mer informasjon, kontakt:
Rektor Petter Aasen, mob: 995 29 024

Les mer på: usn.no/industriakademi