Både digital og fysisk undervisning på alle campusene

Student som jobber
CAMPUSENE ÅPNE: Ingen av USNs campuser ligger i kommuner som nå er ring 1 eller ring 2. Fra mandag 8. februar følger vi de nasjonale retningslinjene på alle campusene.

Fra mandag 8. februar blir det både digital undervisning og undervisning på campus for grupper av studenter.

De siste ukene har det vært mange forandringer i koronareglene på noen av USNs campuser, og det kan være vanskelig å følge med på alt. Her er en oversikt over hva som gjelder fra og med mandag 8. februar.

Undervisning

Alle studenter på USN skal følge timeplanen som er lagt for vårsemesteret, med både digital og fysisk undervisning. Planen er langt med tanke på de begrensningene koronarestriksjonene gir oss, og at alle skal holde avstand til hverandre. Kapasiteten i rom og auditorier er omtrent halvparten av det som er normalt. Det vil derfor ikke være for mange studenter på campus samtidig.

Hvorfor må studentene møte opp på campus?

Noen studenter er glade for å kunne møte fram til undervisning på campus, mens andre helst vil ha digital undervisning. Nasjonale retningslinjer sier at universiteter bør bruke digital undervisning der dette er mulig, men at det kan være undervisning i mindre grupper på campus i områder der det ikke er høyt smittepress.

USN har undervisning på campusene fordi det ikke er mulig å gjøre all undervisningen digital uten at kvaliteten blir dårligere. For mange studenter er det avgjørende for faglig utvikling, progresjon og motivasjon at de kan møte undervisere og medstudenter på campus, og arbeide sammen om faget.

Det er trygt å være på campus

USN gjør mange tiltak for å sikre at alle er trygge på campusene, blant annet skal det ikke være for mange tilstede samtidig. Alle må holde god avstand til hverandre, både i undervisningen og i pausene.  Hver enkelt har et ansvar for å følge smittevernreglene. Vis hensyn til at andre kan være mer engstelige for å bli smittet, enn det du er selv. Bruk gjerne munnbind.

Alle kan komme til campus

Ingen av USNs campuser ligger nå i kommuner som er med i sone 1 eller sone 2. Studenter og ansatte som bor i kommunene som er i sone 1 eller 2, kan også komme til campus og delta i undervisning eller arbeide. Dette regnes som nødvendige arbeidsreiser.

Hjemmekontor

Drammen kommune har vedtatt en lokal forskrift som pålegger arbeidsgivere å sørge for at ansatte jobber hjemmefra så langt det er praktisk mulig. Ansatte på campus Drammen skal fortrinnsvis arbeide på hjemmekontor. Ansatte på øvrige campuser kan i samråd med nærmeste leder, ha hjemmekontor hvis det er forenlig med arbeidsoppgavene.

Ansatte skal unngå reiser mellom campusene i størst mulig grad, og møter skal gjennomføres digitalt så langt som mulig.

Følg med på endringer

Det kan bli gjort endringer i lokale restriksjoner på kort varsel hvis smittesituasjonen utvikler seg negativt. Da kan det også bli endringer på USN. Vi oppfordrer ansatte og studenter til å følge med på nasjonale og lokale råd og forskrifter.