– Barnehageansatte må kjenne barna

Liv Gjems. Foto
Pedagogikkprofessor Liv Gjems

Professor Liv Gjems mener kriseløsninger som tvang, trusler, utestengelse og fastbinding verken hører hjemme eller fører noe særlig med seg i en barnehage.


Aftenpostens oppslag om varierende praksis i norske barnehager knyttet til bruk av tvang, har skapt sterke reaksjoner. Avisa skriver at i noen barnehager blir de urolige barna spent fast ved matbordet, tvunget til å kle på seg og holdt fast om de utagerer.

Pedagogikkprofessor Liv Gjems ble nylig intervjuet av NRK Vestfold om temaet:

– Tvang og trusler er «nei-nei» i barnehagen, men det betyr ikke at grensesetting og klare regler er feil, sier Gjems.

Hør hele intervjuet med Liv Gjems i NRK Vestfold
 

– Noen ganger skjærer det seg

Hun presiserer at de aller fleste barn er veldig flinke til å følge rutiner og regelverk som gjelder i barnehagene.

– Noen ganger skjærer det seg selvsagt for barna. For at slike situasjoner skal løses på en god måte er det avgjørende at de voksne kjenner barnet det gjelder; at de kjenner barnets utvikling, deres personlighet og reaksjonsmønstre og at de vet hvor mye barnet forstår, sier Gjems.

Hun oppfordrer barnehagene til å prioritere og bruke tid på tid å diskutere mulige alternativer å reagerer på som ikke handler om trusler og tvang:

– Spørsmålet er om man gjennom slike kriseløsninger oppnår noe som helst annet enn å skape en ubehagelig stemning, sier Gjems.

Meningsfylt diskusjon om retningslinjer

Fylkesmannen i Vestfold etterlyser klarere retningslinjer for bruk av tvang og makt mot små barn. Gjems ønsker en diskusjon om retningslinjer velkommen:

– Foreldrene må være trygge på at barna deres ikke utsettes for fastbinding, trusler, tvang og utestenging fra sosialt samvær. En diskusjon om retningslinjer kan være veldig meningsfylt, sier hun.