Vis studievalg

– Barnehagene trenger flere spesialister

Barnehagelærer. Foto

Vil du bli barnehagelæreren som åpner ungenes øyne for det gode friluftsliv, kunstverden, bildebøker eller kanskje noe helt annet? Du velger hvilken faglig profil du vil bygge.


Vi oppfordrer alle som velger vår barnehagelærerutdanning (BLU) til å utnytte de gode mulighetene studiet byr på når det gjelder å påvirke den faglige profilen.

– En god barnehagelærer må ha tro på seg selv og våge å ta egne valg. Vi ønsker at våre studenter skal følge sin motivasjon og lidenskap i studietiden, fordi det ligger en stor kraft i dette. Da er man i utgangspunktet mer nysgjerrig, mer utforskende og mer villig til å gå i dybden. I tillegg bygger du kompetanse som gjør det lettere å jobbe med det du brenner for, sier visedekan for barnehagelærerutdanningen ved HSN, Hege Hansson.

Hege Hansson. FotoBehov for ulik kompetanse

– Det er en fordel for en barnehage å ha et personal med sammensatt og utfyllende kompetanse. Vi ser at barnehagene i økende grad ønsker å knytte til seg folk med fordypning og ulike spesialkompetanser, sier Hansson.

Hun viser også til at en god del barnehager velger å spesialisere seg innen et felt, eksempelvis kunst- eller naturbarnehager, der behovet for spisset kompetanse er åpenbar.

Mange muligheter

Studiets innhold er strukturert i seks obligatoriske kunnskapsområder, som gir en god bredde. Ved siden av dette velger du selv hvilken vei du vil gå innenfor forsterkning og fordypning på henholdsvis andre og tredje studieår.

Se oversikt over valgmulighetene i faktaboksen.

Ved HSN kan du ta barnehagelærerstudiet ved campus Drammen, campus Notodden, campus Porsgrunn, campus Vestfold og som nettstudium.

Forsterkning velger du på den campusen du starter på, men fordypning kan du søke på alle fire campuser eller som nettstudier.

 

Innhold i BLU-studiet

Obligatoriske emner:

  • Barns utvikling, lek og læring
  • Natur, helse og bevegelse
  • Samfunn, religion, livssyn og etikk
  • Kunst, kultur og kreativitet
  • Språk, tekst og matematikk 
  • Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid

Forsterkning (studentene velger én):

  • Drammen: Barns utvikling, lek og læring (emneplan ikke tilgjengelig ennå)
  • Drammen eller Vestfold: Natur, helse og bevegelse
  • Drammen eller Vestfold: Kunst, kultur og kreativitet
  • Vestfold: Mangfold i barnehagen
  • Vestfold: Form, Språk og medier
  • Notodden og Porsgrunn og (samlings-og nettbasert studie): Kunst, kultur og kreativitet 2
  • Notodden og Porsgrunn og (samlings-og nettbasert studie): Natur, helse og bevegelse 2

Fordypning (studentene velger én)

  • Drammen: Småbarnspedagogikk, en skapende – estetisk – helhetlig tilnærming Drammen: Interkulturell kompetanse
  • Vestfold: Natur, helse og bevegelse
  • Vestfold: Kunst, kultur og kreativitet
  • Vestfold: Mangfold i barnehagen
  • Vestfold: Literacy i barnehagen
  • Vestfold: Barnehagens rom, miljø og materiell
  • Notodden og Porsgrunn og (samlings-og nettbasert studie): Ledelse i en lærende barnehage
  • Notodden og Porsgrunn og (samlings-og nettbasert studie): Iscenesettelser og kommunikasjon – bildebok og muntlig fortelling
  • Notodden og Porsgrunn og (samlings-og nettbasert studie): Material og digital utforskning – Erfaring og kunnskap i barns formingsprosesser
  • Notodden og Porsgrunn og (samlings-og nettbasert studie): MER UTE! Barnehagens uterom som leik og læringslandskap
  • Notodden og Porsgrunn og (samlings-og nettbasert studie): Småbarn og estetikk

Bacheloroppgave

  • Studenten velger selv tema (15 studiepoeng)