Bli med på ingeniørstudentenes lekerom

De bruker mye tid i Elektronikklubben, og lærer mye av det. Sittende fv: Kristoffer Berg Herrefoss og Olav Vangen. Stående fv: Thomas Grong og Bjørn Vegard Tveraaen. Foto: Jan-Henrik Kulberg

Elektronikklubben er en hobbygruppe for studenter som er så glad i elektronikkbaserte prosjekter, at de gjerne bruker både fritid og studietid.

I en kjeller på campus Porsgrunn holder Elektronikklubben til. Her kan ingeniørstudenter eksperimentere, leke og bygge.

- Det jeg liker best, er at jeg kan sitte her når jeg vil, og ha fri tilgang til alle slags komponenter og utstyr. Det er veldig lærerikt, og jeg vil nesten kalle det en lekeplass. Her kan vi prøve og feile, og se hvor vi havner hen til slutt, sier Thomas Grong, som går siste året på bachelor elkraftteknikk (Y-vei). I fjor la han inn LED-lys i Halloween-kostymet sitt.

Mye utstyr

Elektronikklubben har blant annet loddebolter, fresemaskin, 3D-printer, vinkelsliper, varmluftpistol og oscilloskop. Dette gjør at de har det de trenger for svært varierte typer prosjekter. Klubben har fått mye utstyr fra HSN, og de får også penger til å kjøpe inn resten av utstyret de trenger.

Olav Vangen har utarbeidet denne prototypen på en nivåregulering-demonstrasjonsmodell. Han og Finn Aakre Haugen har diskutert hvordan den kan utvikles til å bli en lab-oppgavei automatiseringsteknikkfaget på HSN, campus Porsgrunn. Foto

Olav Vangen går andre året på bachelor informatikk og automatisering (Y-vei) Han går ofte på klubben for å teste ut praktisk det han har lært teoretisk på forelesning.

- Det er en helt annen måte å lære på, når du får gjort alt helt fra bunnen av, og helt selv. Da må du skjønne det fra start til slutt for å få det til. Det er veldig, veldig lærerikt.

VIDEO: Se hva Thomas, Olav, Bjørn Vegard og Kristoffer har laget av søppel, utrangerte deler og ting de har kjøpt på eBay.

Blir en bedre ingeniør

Klubben er alltid åpen. Medlemmer har egen nøkkel, og må ha sikkerhetskurs før de slipper inn. De jobber hver for seg med sine egne prosjekter, samtidig som det er et godt miljø for å dele erfaringer og ideer med hverandre.

Bjørn Vegard Tveraaen (tidligere norgesmester for lærlinger) sier han kan være i klubben opptil fire-fem ganger i uken, dersom han jobber med et prosjekt.

- I perioder er vi her veldig ofte, og særlig når vi er engasjert i noe spennende.

Tveraaen går også andre året på bachelor informatikk og automatisering (Y-vei).

Det gjør også Kristoffer Berg Herrefoss, som tror Elektronikklubben gjør ham til en bedre ingeniør.

- Det er et bra sted å eksperimentere med ting.

F.v: Dosent Finn Aakre Haugen og overingeniør Eivind Fjelddalen diskuterer gjerne faglige problemstillinger med studentene i klubben. Eivind Fjelddalen fungerer også som kontaktperson for studentene i klubben og kan bistå med å skaffe utstyr og deler. Foto

Gjenstander som er laget i Elektronikklubben:

Minidrivhus med lys, temperatur og luftfuktighetsregulering.

Invertert pendel.

Flere RGB-lysdiodeprosjekter som for eksempel en kraftig RGB-lyskaster.

Nivåregulering-demonstrasjonsmodell som nå vurderes som lab-oppgave i automatiseringsteknikkfaget på høyskolen.

Det er også flere som har laget sin egen 3D-printer.

Bli ingeniør på HSN

Det vil alltid være bruk for ingeniører. HSN har ingeniørutdanninger som gir deg kunnskap for fremtiden.