Bluesstudiet er i gang

Little Steven hadde satt av en time til lunsj med USN. Og han tok seg god tid, selv om han er en travel mann. T.v. emneansvarlig for bluesstudiet ved USN Bård Gunnar Moe, Little Steven og rektor Petter Aasen.

Høsten 2017 inngikk USN og The Rock and Roll Forever Foundation, med Little Steven i spissen, en avtale om et bluesstudium ved USN. Nå er det første kullet med «bluesstudenter» på plass.

- Norge er vanligvis et «slow country», men dette har virkelig gått fort, sier Steven Van Zandt, mest kjent som Little Steven.

Fredag 3. august besøkte Little Steven campus Notodden. Der diskuterte han statusen og utviklingen av det nyetablerte bluesstudiet over lunsj med USN-rektor Petter Aasen, dekan Arild Hovland, instituttleder Geir Salvesen og studiets emneansvarlig Bård Gunnar Moe.

Det var stor entusiasme å spore rundt det det unike studietilbudet, som er det første av sitt slag i Norge og trolig på verdensbasis. Studiet er fordelt over to semester og gir 30 studiepoeng.

- Det har vel gått ett år siden vi begynte å snakke om dette til vi nå har et studietilbud på plass. Studentene hadde sin første uformelle samling på Bok og Blueshuset i går. Totalt er 25 studenter tatt opp på studiet, forteller Salvesen.

LES OGSÅ: Signerte med Little Steven, starter bluesstudium​​
Møte med studenter.

Sammenheng mellom blues og folkemusikk

Det er ikke tilfeldig at et helt nytt universitetet velger å satse på et bluesstudium på Notodden. Byen regnes for å være Norges blueshovedstad, og her arrangers den årlige Notodden Bluesfestival. Men også USN har lange musikktradisjoner.

- Musikk, praktisk estetiske fag og utdanninger som ligger tett opp mot det utøvende er en tradisjon dette universitetet er bygget på, sier rektor Aasen.

- Dette må vi ta videre. Vi har tradisjonsmusikk og folkemusikk på Rauland og jeg ser en sammenheng mellom dette og det vi gjør her på Notodden ved at vi nå knytter oss opp mot bluesmiljøet og samarbeidet med Little Stevens Rock and Roll Forever Foundation, som har utdanning og community (musikkkonseptet journ.anm.) lagt inn i ambisjonen i studiet.

LES OGSÅ: Vil lære studenter å løse bluesens største problem

Alle samlet rundt bordet.

Musikken kan få verden på fote

Little Steven har et langt liv som musiker bak seg. Han har spilt med Bruce Springsteens E Street Band og som soloartist, og mener at kommende generasjoner mister noe ved at det blir mindre musikk, blant annet i skolen.

- Vi vil at den unge generasjon skal glede seg like mye over musikk som vår generasjon har gjort. For første gang i livet har jeg sett at foreningen av verden har stoppet opp, og vi opplever samtidig en fremvekst av den ekstreme nasjonalismen. Når resten av verden går i oppløsning er musikk med på å samle verden igjen, sier den samfunnsengasjerte Little Steven.

Med The Rock and Roll Forever Foundation and teachrock.org har Little Steven et mål om å utdanne lærere innen musikk og bringe rock and roll-historien inn i klasserommet. Det har han fått til i USA. Nå får han tilbakemeldinger om at elevene, særlig innvandrere, også lærer seg språk gjennom musikken. Denne modellen tar han med seg inn i Bluesschool som er et tilbud for barn under bluesfestivalen.

Little Steven var imponert over hvordan bluesfestivalen på Notodden er en integrert del av byen og ikke ligger på et "gjørme-jorde" 15 killometer fra sentrum. Han hadde også stor sans for Notodden der industri og kunst er koblet sammen på en unik måte.

- Denne byen er et perfekt eksempel på hva som skjer når industrien møter kunsten. Det er da vi får ting gjort, sier Little Steven.

LES OGSÅ: Faglærere ved bluesstudiet

- Mange drar i samme retning

På lunsjmøtet ble det også snakk om hvordan man kan bringe bluesstudiet videre. Deltakerne mener det er ingen tvil om at studiet har et internasjonalt potensial og bør kunne undervises på engelsk.

- Fra vår side er det viktig å beholde momentum og evaluere og utvikle på samme tid, sier Hovland.

- Men jeg ser et vindu av mange muligheter og her er det mange ulike institusjoner og mennesker som drar i samme retning. Den muligheten må både USN og Notodden bruke.

Mye på hjertet: Fv. assistenten til Little Steven, Bård Gunnar Moe, Geir Salvesen og Little Steven.