Derfor vil Syver bli lærer på barneskolen

Syver var ikke i tvil om hva han skulle bli her i livet: Lærer! – Å være lærerstudent ved USN har vært en lifechanger for meg, sier han.

Syver Bråten vet han er i mindretall som mannlig lærer på barneskolen - eller grunnskolen som det egentlig heter - her til lands, men han er ikke i tvil om å anbefale flere menn å utdanne seg til lærer.

Han tar den 5-årige grunnskolelærerutdanningen for trinn 1 til 7 som kvalifiserer ham til å undervise i første- til sjuendeklasse på barneskolen.

– Om du er interessert i å jobbe med barn og deres utvikling, er denne jobben perfekt for deg! Jobben byr på masse variasjon og ingen dager er like. Lønna er god, og du får velfortjente ferier, sier Syver Bråten. Utdanningen er på masternivå og gir faktisk lektorlønn etter endt utdanning.

Syver Bråten hjelper en elev under praksis i lærerutdanningen

Syver ute i praksis på grunnskolen

Syver ser akkurat for seg hva slags lærer han skal bli den dagen han er ferdig utdannet som barneskolelærer.

– Jeg håper å bli en rettferdig lærer. I løpet av skoledagen må en lærer ta flere tusen etiske valg, og jeg håper å velge de mest rettferdige.

– Og så forventer jeg å bli den profesjonelle læreren som det har vært mye snakk om den siste tiden, sier Syver.

Hvordan bli den profesjonelle lærer?

Som «den profesjonelle læreren» skal Syver ha både kunnskap om det han skal lære bort, være god til å formidle kunnskap, være god på å lede en hel klasse, mestre ulike miljøer og få elevene til å yte best mulig sosialt og faglig.

Den profesjonelle læreren må også være med på å prege utviklingen i læreryrket, passe på å ha oppdatert kompetanse selv og være åpen for nytenkning.

Klassemiljøet på lærerutdanningen

Med den solide lærerutdannelsen kommer Syver til å være en viktig person i hverdagen til barn og unge. Han får se barna lære og utvikle seg hver dag, hjelpe dem til å ta gode valg og bidra til at de har en god oppvekst.

Syver valgte å utdanne seg til lærer fordi han får denne muligheten som rollemodell for kommende generasjon, og muligheten til å forberede barna på fremtiden deres.

– Å være lærerstudent ved USN har vært en lifechanger for meg. Klassemiljøet må være det beste på skolen, og muligheter for å møtes er nesten uendelige, sier Syver.

Forventninger til lærerstudiene

Han hadde sine forventninger til studielivet, som viste seg å bli noe helt annet i virkeligheten.

–  Jeg trodde det skulle være en foreleser som sto foran og snakket i fem timer i strekk. Det viste seg å være forelesere som er veldig interessert i å skape samtaler og diskusjoner. Klassen har vært aktiv, og foreleserne er hyggelige og har hørt på hva som er blitt sagt, forteller Syver.

Lærerstudent Syver Bråten sammen med to elever

Han synes det var spesielt stas å få Håvard Tjora, kjent fra blant annet Blanke Ark på TVNorge, som gjesteforeleser.

– Det var en fantastisk opplevelse og kjempemorsomt å være med på, sier Syver.

Han ser frem til å bruke kunnskapen sin til å få frem læringslysten i barn fra den dagen han slippes ut i den norske skole som ferdig utdannet lærer.

– Jeg selv som elev hadde lite lyst til å gjøre ting jeg synes var kjedelig eller vanskelig. Akkurat den innstillingen i barn ønsker jeg å snu. Jeg vil at det skal være engasjerende, interessant og at alle kan klare å lære det, sier Syver.

Bli lærer på grunnskolen ved USN

Vil du også bli lærer på barneskolen – eller grunnskolelærer, som det heter? USN har utdanningene for deg.

Å være barneskolelærer er spennende og givende, men også utfordrende og krevende. Du arbeider med å formidle kunnskap til barn og unge, men det er stor forskjell på å undervise for en seksåring og en fjortenåring. Hos oss kan du velge den grunnskolelærerutdanningen som passer for deg. I løpet av studietiden får du mye og god praksis under veiledning av praksislærer.

Syver tar grunnskolelærerutdanning for trinn 1 til 7 ved campus Vestfold. Som grunnskolelærer må han engasjere seg i skolehverdagen til barna og følge med på hver enkelt elevs personlige utvikling, både faglig og sosialt.

– Jeg valgte å ta utdanningen min på USN fordi jeg kjente noen andre som gikk her og som var fornøyde. Vestfold ligger dessuten akkurat passe langt fra hjembyen min Hønefoss, for det var godt å komme seg litt unna også, sier Syver.

[show_related]