Det lønner seg med master

Yvonne Rognan valgte å videre med master i  Natur-, helse- og miljøvern, etter å ha tatt bachelor i Natur- og miljøforvaltning. Foto
FAST JOBB: Yvonne Rognan fortsatte med master på samme campusen som hun tok bachelorutdanningen, og fikk jobb før hun var ferdig med studiet.

Hvis du ønsker god lønn og en sikker vei inn i jobb, bør du vurdere å ta en mastergrad.

Yvonne Rognan fikk jobb allerede under masterstudiene ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Det er hun ikke alene om.

Over åtti prosent av mastergradstudentene ved USN var i jobb etter seks måneder, viser en fersk undersøkelse blant tidligere studenter.

De rapporterer også om en snittlønn som er hundre tusen kroner høyere enn de som har tatt bachelorutdanning.

Tallene er hentet fra kandidatundersøkelsen gjennomført av Norstat for USN.1320 kandidater fra 2018 og 2019 har svart på undersøkelsen.

– Nå har jeg virkelig en drømmejobb, sier Yvonne, som var ferdig utdannet i fjor vår.

LES OGSÅ: – Gjør som USN, sier NHO

Fikk jobb mens hun studerte

Yvonne valgte å gå videre med master i  natur-, helse- og miljøvern etter å ha tatt bachelor i natur- og miljøforvaltning ved campus Bø.

I dag jobber hun som vannforsker ved Norsk institutt for bioøkonomi (NIBO).

– Da jeg begynte på mastergraden, trengte jeg å ha en jobb ved siden av. Jeg fikk forespørsel om å være timesansatt ved NIBIO, og etter hvert fikk jeg fast jobb, forteller Yvonne.

Kandidatundersøkelsen viser også at mange ønsker å studere mer. Over halvparten svarer at de vil gå videre med en mastergrad eller etter- og videreutdanning.

LES OGSÅ: Hver tredje får jobb i studietiden

Ettertraktet på jobbmarkedet

En masterudanning tar fem år og er en fordypning innen et fagområde.Studenter kan velge to-årig master etter fullført bachelorgrad eller et femårig sammenhengende masterløp.

Du blir svært ettertraktet på jobbmarkedet, der stadig flere utlyste stillinger krever en mastergrad.

Arbeidsgivere foretrekker deg med dyp fagkunnskap, innsikt og evnen til å utnytte dette i en jobbsituasjon.

USN tilbyr til sammen 77 masterstudier innen alle fagområder, både toårige og femårige mastere. Studenter kan også velge industrimaster som kombinerer jobb og studier.

LES OGSÅ: Master med lønn er det mulig?

Mastergrader ved USN

• USN tilbyr 77 masterprogrammer.
  • Toårig master er for deg som er ferdig med bachelorgraden og vil gå videre på masteren. Gir 120 studiepoeng.
  • Femårig master er for deg som ikke har en bachelor, men som kan søkes på etter videregående skole. Gir 300 studiepoeng.
  • Industrimaster er for deg som ønsker å kombinere lønnet arbeid med studier.