Dominerte NM med 5 av 8 priser

Easydesk SB
Studentbedriften Easydesk SB forbereder seg på EM i Finland seinere denne måneden etter å ha blitt hedret i NM med den gjeve Ferd-prisen for best internasjonalt potensial. Her representert med tre av de fem medarbeiderne i bedriften, Torstein Gustavsen, Elfrid Skjeldal og Sindre Hagen. (Foto: Ungt entreprenørskap)

Høgskolen i Sørøst-Norge dominerte årets NM for studentbedrifter. HSN kapret hele fem av de åtte prisene i mesterskapet. Studentbedriften Easydesk SB vant også den ene av de to gjeveste prisene – Ferd-prisen.

Dette er prisen til den bedriften som en egen jury vurderer til å ha størst internasjonalt potensial. Det betyr også at Easydesk SB fra campus Bø vil være den ene av to bedrifter som skal representere Norge i EM for studentbedrifter i Helsinki i slutten av denne måneden.

Knallhard konkurranse

Mesterskapet ble tirsdag og onsdag arrangert i NHO-huset i Oslo.

Det var bare prisen som beste bedrift som «glapp» i år i den knallharde konkurransen. I alt hadde 20 studentbedrifter kvalifisert seg til NM-deltakelse.  I fjor tok en av HSNs studentbedrifter også denne prisen. Nå gikk NM-tittelen til AgriMare SB fra NTNU campus Ålesund.

- Bevist markedspotensial internasjonalt

Ved HSN hadde fem studentbedrifter kvalifisert seg til NM-deltagelse.

Hver av de åtte prisene under Norgesmesterskapet har separate juryer.

Om Ferd-prisvinneren Easydesk SB sier den aktuelle juryen blant annet at bedriften «… allerede har bevist et markedspotensial internasjonalt med brukeraksept utenfor Norge.»

Juryen la stor vekt på at det allerede er dokumentert markedsaksept av produktet med over 1700 brukere gjennom 50 bedrifter i fem land.

- Produktet har en ambisiøs, men realistisk forretningsplan for videre vekst utover studentbedrift-stadiet, heter det i begrunnelsen.

Flest til Hecaro

De som fikk flest priser i årets NM var Hecaro SB fra campus Porsgrunn. De stakk av med både Manpower sin HR-pris, Visma sin regnskapspris og NHO sin pris Beste samarbeid med næringslivet.

Hecaro skal utvikle og selge et markedsledende utrullingsstativ til alle typer varmekabler. Stativet er dokumentert HMS-fremmende og tidsbesparende. Slagordet deres er "av elektrikere, for elektrikere".

Etter seier i det lokale studentbedriftsmesterskapet for Buskerud, Telemark og Vestfold tidligere i år innfridde også Ixid SB fra campus Porsgrunn forventningene ved å vinne prisen Beste profilering.

Hecaro SB og NHO-presdent Kristin Skogen Lund

Dette er studentbedrift

En studentbedrift blir dannet av en gruppe studenter. Oppgavene er blant å utarbeide en god forretningsidé,  danne bedriftens styre, utarbeide forretningsplan, innhente kapital, registrering, markedsføring og salg, årsrapport, og til slutt styrt avvikling av bedriften.

• Studentbedriftprosjektet er samtidig studentenes bacheloroppgave
  • Bygd opp etter en vanlig bedriftsmodell og ligger nært opp til et aksjeselskap
  • Først og fremst ment som en lærings- og treningsarena.
  • Noe forenklet Brønnøysundregistrering
  • Fritatt for moms og skatt så lenge omsetningen er under 140 000 kr
  • Skal ha rådgivning fra en mentor fra arbeids- og næringsliv