Eksperter klare for media

USN har eksperter som stiller opp for media. Her blir en av dem intervjuet av TV2. Foto
USN har eksperter som stiller opp for media. Her blir førsteamanuensis Lasse Sonne intervjuet av TV2. Foto: Stian K. Sande / USN

Ny ekspertliste gir journalister og andre en rask og enkel oversikt over eksperter ved USN.

Journalister trenger daglig kilder med spesiell kunnskap. Nå har USN samlet eksperter innen en rekke fagområder.

Målet er å gjøre det enkelt for deg som jobber i media å finne gode kilder hos oss.

Dette er en tidlig utgave av USNs ekspertliste, og den vil bli utvidet med flere navn etter hvert.

Viktig for samfunnsoppdraget

Jarle Tommy Bjerkholt, viserektor for forskning, innovasjon og internasjonalisering, mener ekspertlisten er et viktig bidrag for å oppfylle USNs samfunnsoppdrag innen formidling:

– Listen viser at vi tar vår rolle som universitet på alvor, sier Bjerkholt.

– Ekspertlisten skal fungere som et oppslagsverk for journalister og andre som er på utkikk etter personer som kan gi en faglig uttalelse om tematikker de forsker på eller underviser i, sier Ingvild Gjone Sildnes, sjef for Seksjon for media og formidling.

Møt fem av ekspertene:

1. Førsteamanuensis Jan Erik Grindheim, kan blant annet uttale seg om Brexit. Grindheim har forsket på europeisk politikk og flernivåstyre i EU, frivillige organisasjoner, regionalpolitikk og internasjonal handelspolitikk.
  2. Professor Gudrun Helgadottir, kan blant annet uttale seg om bærekraftig turisme. Helgadottir er også en av få reiselivsforskere som fokuserer på hest i turisme.

3. Førsteamanuensis Bente Dahl, kan blant annet uttale seg om graviditet og barseltid. Hun er sykepleier/ jordmor med mer enn 25 års erfaring som klinisk jordmor og fagutviklingsjordmor i spesialisthelsetjenesten.

4. Førsteamanuensis Wenche Hennie Bergland, kan blant annet uttale seg om produksjon av biogass. Hun har funnet en metode som kan gjøre det lønnsomt å produsere biogass på norske gårder.

5. Professor Thomas Moser, kan blant annet uttale seg om kvalitet i barnehager. Moser er en av landets mest erfarne barnehage-forskere, og har vært med i flere store forskningsprosjekter om barnehagen nasjonalt og internasjonalt.