En bildebokopplevelse

Gro Dahle leser fra sin bok Blekkspruten under Bildebokfestivalen. Foto
Gro Dahle var blant forfatterne som deltok under årets festival.

Tabutema, magi og visuelle karameller sto blant annet på menyen under årets bildebokfestival ved campus Vestfold.


For sjuende år på rappen ble det i januar arrangert festival på campus Vestfold til ære for bildeboka.

– Vi har gode grunner for å hylle norsk bildeboklitteratur. Norske bildebøker er i en særstilling i verden både når det kommer til innhold og kunstnerisk kvalitet. Blant kjennemerkene som borger for kvalitet er den enorme variasjonen som finnes i uttrykk, og at forfattere og illustratører tør å eksperimentere, sier høgskolelektor og en av de ansvarlige for festivalen Anne Marie Øines.

Åpning ved festivalledelsen. Foto

Arrangementet er et samarbeid mellom Institutt for språk og litteratur, studentbokhandelen Brage og høgskolebiblioteket ved campus Vestfold.

– Finn din indre litteraturformidler

Bildebokfestivalen er gratis og arrangeres primært for studenter fra våre studier innen barnehage- og grunnskolelærerutdanningene, men tiltrekker seg også mange som allerede arbeider med barn og litteratur.

– Vi har et ønske om å løfte fram det som er vesentlige for at barn skal oppleve vellykkede møter med litteraturen. Dette fordrer blant annet engasjerte voksne som evner å eksponere ungene for litteraturen på ulike vis. Vi ønsker å bidra til at dere finner litteraturformidleren inni dere, sa førsteamanuensis Trine Solstad under åpningen 19. januar.

Bildeboka som døråpner

Over to dager får i overkant av 400 besøkende blant annet oppleve en rekke møter med profilerte forfattere og illustratører som blant andre Lisa Aisato, Bjørn Sortland og ekteparet Gro Dahle og Svein Nyhus.

Dahle og Nyhus bøker har fått internasjonalt oppmerksomhet, blant annet som følge av deres uredde valg av tema, eksempelvis vold i hjemmet og incest. Ekteparet fortalte tilhørerne om hvordan det er å lage bildebøker om vanskelige ting, om hvordan de skriver og tegner om tabubelagte temaer – og hvordan bøker kan bli en venn og en døråpner:

Bjørn Sortland. Foto

Forskningsfokus

På festivalens andre dag sto forskningen i sentrum, og blant foredragsholderne var førsteamanuensis Hilde D. Hogsnes ved HSN, som tok for seg bildebokas potensiale i overgangen fra barnehage til skole:

– Barns erfaringer med sammenheng i overgangen fra barnehage til skole avhenger av deres muligheter til å bruke sine tidligere erfaringer i en ny setting. Bildebøker har potensiale i seg til at barna selv kan erfare sammenheng i overgangen. Dette forutsetter lydhøre lærere i barnehage og skole som går i dialog med barna underveis, sier Hogsnes.

Intervju med Hogsnes: Slik blir skolestarten smidigere (Forskning.no)

Førsteamanuensis Trude Hoel fra Lesesenteret i Stavanger foredro om muntlige fortellinger basert på ei ordløs bildebok, og fortellerkompetanse i overgangen barnehage-skole.

Doktorgradsstipendiat Monica Gundersen Mitchell fra Universitetet i Stavanger leverte foredraget: Når store leser for små - Lesemøtet som arena for læring og litterære erfaringer.
Anne-Marie Fuglevik Sagen og Panagiota Arvaniti Johansen. Foto

– Gull verdt

– Dager som dette er gull verdt. De skaper ny innsikt og økt engasjement hos oss studenter samtidig som det er et deilig avbrekk fra læringsstrukturene vi er vant med. Her møter vi mange nye fjes og blir både underholdt og beriket på flere nivåer, sier Anne-Marie Fuglevik Sagen, førsteårsstudent på grunnskolelærerutdanningen (GLU 1-7) ved campus Vestfold.

Arrangementet tiltrakk seg også mange studenter fra Drammen:

– Lesing er det beste jeg vet, fordi det gir deg tilgang til en annen verden. Som framtidig barnehagelærer er det veldig viktig for meg å legge til rette for at ungene jeg skal jobbe med får tilgang til det magiske universet bøkene kan åpne for, sier Panagiota Arvaniti Johansen, som er andreårsstudent ved barnehagelærerutdanningen i Drammen.

– God lesekultur er viktig

De er skjønt enige om at det er viktig å skape god lesekultur i barnehager og klasserom:

– Gode leseopplevelser gir barna lyst til å utforske og lære mer om det som kommer opp i bøkene, og det kan være en katalysator for mange viktige og filosofiske samtaler. Bøkene kan også gi barna en mulighet til å tilnærme seg vanskelige tema som det kan være vanskelig å sette ord på, sier Sagen.

Johansen legger til:

– En sterk lesekultur er også veldig for det sosiale fellesskapet. Når barna har lest de samme bøkene har de felles referanser, som de bygger videre på i leken, og det bidrar også til en følelse av tilhørighet, sier hun.

Egen utstilling og musikere

I forbindelse med festivalen er det også satt opp en utstilling i Galleri Backer på campus Vestfold, der verker av bildebokillustratørene Lisa Aisato, Kristin Roskifte og Svein Nyhus stilles ut. Utstillingen varer til 5. februar.

Fire av våre musikkstudenter, Frøydis Dahlø, Kristian Dørum, Fredrik Oliver Kjølner og Øyvind Nordrum Brattås, sto for musikalske innslag i forbindelse med festivalen.