En smakebit på arbeidslivet

De glade vinnerne av årets bachelorprosjekt i visuell kommunikasjon har lært mye av å jobbe med et reelt oppdrag for Eiker Matfestival. F.v. Filip Aurebekk, Kaja Spjelkavik og Karoline Ådnanes. Christina Bjørke var ikke til stede da bildet ble tatt.
De glade vinnerne av årets bachelorprosjekt i visuell kommunikasjon har lært mye av å jobbe med et reelt oppdrag for Eiker Matfestival. F.v. Filip Aurebekk, Kaja Spjelkavik og Karoline Ådnanes. Christina Bjørke var også med i gruppen.

– Det har vært lærerikt å få jobbe med en reell kunde, og vi har lært mye om arbeidslivet i designbransjen, sier Kaja Spjelkavik, som sammen med tre medstudenter vant pris for beste bachelorprosjekt i visuell kommunikasjon.


Tekst og foto: Solveig Stormo Johansen

Avgangsstudentene ved bachelor i visuell kommunikasjon presenterte denne uken sine avsluttende prosjektoppgaver. Presentasjonene var grundige og tok for seg hele prosessen gruppene har hatt, fra idé til ferdig konsept for reelle kunder. Mot slutten av dagen ble beste prosjekt kåret. I juryen satt Emelie Spjuth fra Tangram Design og Bjørnar Pedersen fra Bleed Design.

– Gruppene har vist et grundig og tydelig prosessarbeid når det kommer til analyse og designprosess, og det har vært vanskelig å velge en vinner. Alle har hatt noe som var veldig sterkt, sa Spjuth.

Vinnergruppen skilte seg allikevel ut. Kaja Spjelkavik, Karoline Ådnanes, Filip Aurebekk og Christina Bjørke fikk skryt fra juryen for en bra gjennomført prosess over det hele. Gruppen har jobbet med identitet, målgruppe og posisjonering for Eiker Matfestival.

– Vinnergruppen hadde en fin, autentisk gjengivelse av prosessen, og det var imponerende å høre hvordan de taklet store endringer underveis. De har vært kreative med det visuelle og motivert oppdragsgiver, noe som er viktig i arbeidslivet.

Bjørnar Pedersen fra Bleed Design var også imponert over vinnergruppen.

– Dette var en gruppe med et tydelig samspill. Jeg tenker at profesjonelle bedrifter fint kunne sendt disse til å presentere sine løsninger. Det er tydelig at gruppen brant for faget og ville pushe litt grenser. Jeg vil faktisk oppfordre dem til å jobbe sammen videre, for jeg kan se for meg denne gjengen gjøre det bra i designbransjen.

 

Trening uansett form

Ingrid Fredriksen, Anna Elena Hardangen, Herman Andreassen og Ingrid Hagelund har satt seg godt inn i treningssenterbransjen gjennom arbeidet med sin kunde, Salto treningssenter.

– Vi har sett at det er sterk konkurranse blant treningssentrene, og mye lik reklame. Det er bilder av blide, trente mennesker, og vi tror dette kan oppleves som kroppspress.

Gruppen har laget et annerledes konsept, som går ut på at man kan trene uansett form.

– Kunden vår har gitt uttrykk for at de liker konseptet vi har jobbet ut veldig godt. Å få jobbe så praktisk med en reell kunde har vært en super arbeidsform, og vi har fått brukt alt vi har lært gjennom tre år på bachelorstudiet, sier Ingrid Fredriksen.

"Trening uansett form" er konseptet denne gjengen utarbeidet for Salto treningssenter. Ingrid Fredriksen, Anna Elena Hardangen, Herman Andreassen og Ingrid Hagelund.

Øverst f.v.: Ingrid Fredriksen, Anna Elena Hardangen, Ingrid Hagelund og Herman Andreassen.

– Vi har jobbet utrolig mye, vi kan vel telle 640 timer. Det har vært så gøy, og derfor har vi sittet sammen fra morgen til kveld. Et par ganger har vi "døgnet", og vi har ofte sittet på skolen til bygget stenger kl 23.

 Studentene forteller om et travelt semester, men også det mest lærerike av dem alle.

Intensiv jobbing – mye læring

En annen gruppe som har jobbet grundig, med en oppdragsgiver som er storfornøyd med resultatet, var gjengen som jobbet med «3C technology».

– Det har vært fem måneder med intensiv jobbing, som andre kanskje ville brukt et par år på i yrkesverden, forteller Ruth Eline Borge.

Borge har jobbet sammen med Torunn Bakkerud og Therese Wærnes. Gjennom prosjektet har de måttet sette seg inn i firmaets fagfelt, nemlig teknologiske møteromsløsninger og digital skilting.

– Om få dager lanseres den nye nettsiden til 3C technology, for kunden ønsker å bruke det vi har laget. Det er veldig kjekt.