Eplestunt for å markedsføre universitetet

– For en hyggelig nyhet. Flott at dere er blitt et universitet, sier Horten-damene Inger Helene Wall (til venstre) og Elly Sjuls. De fikk hvert sitt eple av USN-student Lena Fløtterud.

Studenter deler ut epler med USN-logo til lokalbefolkningen for å gjøre kjent at høyskolen er blitt Universitetet i Sørøst-Norge.

– Det er mange som ikke har fått med seg at vi nå er blitt universitet, sier USN-student Lena Fløtterud ved campus Vestfold.

Hun tok en times pause fra pedagogikkstudiene for å bli med på eplestuntet utenfor kjøpesenteret i Horten sentrum tirsdag 8. mai.

– For en hyggelig nyhet. Flott at dere er blitt et universitet. Virker som et bra miljø på Bakkenteigen, stadfester Horten-damene Inger Helene Wall og Elly Sjuls som fikk hvert sitt eple.

Epler med USN-klistremerker

Med på eplestuntet i Horten var også studentene Bo André Høyer-Pedersen, Tommy Aasebø og William Håkestad.

Alle var ikledd nye hvite t-skjorter med USN-logo og delte ut epler med USN-klistremerker til lokalbefolkningen.

Fire USN-studenter fra campus Vestfold med eplene de deler ut i Horten sentrum.

– Folk er glade for nyheten om at HSN er blitt USN, selv om den kommer litt overraskende på flesteparten vi har møtt her i sentrum i dag, oppsummerer de.

Etter over ti år med systematisk jobbing for å heve den faglige kvaliteten ved høyskolen, kom den endelige beskjeden fredag 4. mai fra Kongen i statsråd om at høyskolen er blitt Universitetet i Sørøst-Norge.

Nyheten ble feiret med boller og sjampanjebrus for studenter og ansatte mandagen etter, før det var klart for et markedsføringsstunt ut mot lokalbefolkningen.

Et hyggelig avbrekk

– Vi synes eplestuntet er et hyggelig avbrekk fra eksamenslesingen og gøy å se hvor glade folk ble, sier studentene Oda Bakkevold og Amna Smairat ved campus Bø.

De stilte sammen med campusleder Marlene Kristin Nilssen utenfor Bøsenteret med en stor kasse epler, og fikk mange hyggelige tilbakemeldinger fra folk på gata.

To USN-studenter med eplene de delte ut i Bø sentrum.

– De fleste vi møtte ble litt overrasket, men reagerte positivt på at vi er vi er blitt universitet, spesielt da mange har studert der selv tidligere. Men det var også mange som ikke hadde fått det med seg, forteller Oda som studerer turisme og ledelse og Amna som studerer historie.

Onsdag 9. mai gjennomføres eplestuntet i Drammen, Ringerike, Kongsberg, Notodden og Porsgrunn.

To studenter som deler ut epler i Drammen.