Et stjernelag til Bildebokfestivalen 2019

Tre fra USNs festivalledelse viser frem bildebøker på biblioteket.
VELKOMMEN: Førstelektor Anna Beate Storm-Larsen (til venstre), førsteamanuensis Trine Solstad og universitetslektor Anne Marie Øines i festivalledelsen ønsker publikum velkommen til Bildebokfestivalen 2019 på campus Vestfold. (Foto: An-Magritt Larsen)

Et stjernelag av forfattere og illustratører er ventet til Bildebokfestivalen 2019. Du møter dem på campus Vestfold 17. og 18. januar.

Iben Sandemose, Kari Stai, Stian HoleØyvind Torseter og Svein Nyhus. Publikum møter et stjernelag av prisbelønnede bildebokforfattere, illustratører, billedkunstnere, grafisk designere og tegneserieskaper under Bildebokfestivalen 2019.

I tillegg kommer flere nordiske forelesere og forskere for å fortelle om nye bildebøker og nyere forskning innen bildebokfeltet.

– For at barn skal bli glad i litteratur, tror vi det er helt vesentlig at de møter voksne som også er glad i litteratur og som ser betydningen av å bruke tid på gode bildebøker, sier universitetslektor Anne Marie Øines fra festivalledelsen.

For åttende gang arrangerer Universitetet i Sørøst-Norge (USN) bildebokfestivalen ved campus Vestfold på Bakkenteigen i Horten. Festivalen går over to dager 17. og 18. januar.

LES OGSÅ: En bildebokopplevelse

Nordiske bildebøker i særstilling

– Vi håper at festivalen skal gi inspirasjon til å lese oftere, og til å åpne øyene til folk for nye bildebøker, sier Øines.

Hun viser til at nordiske bildebøker er internasjonalt kjent og står i en særstilling for sitt gode innhold og kunstneriske kvalitet, med stor variasjon i uttrykk fra forfattere og illustratører som tør å eksperimentere.

– Nordiske bildebøker er enestående i verden. Vi ønsker å få studentene til å oppdage at dette er kunst for barn. Gjennom gode bildebøker kan de møte noe som er litt fremmed, som yter motstand, noe rart eller bare noe fint og vakkert. Slike ting er med på å gjøre møte med bildebok til en opplevelse. Og det er denne bildebokopplevelsen vi er særlig opptatt av når vi arrangerer bildebokfestival, sier Øines.

Hun jobber ved Institutt for språk og litteratur som sammen med biblioteket og Brage fagbokhandel arrangerer festivalen. Den er gratis og primært for studentene innen barnehage- og grunnskolelærerutdanningene, men tiltrekker seg også andre besøkende og interesserte.

– Vi har fått booket et stjernelag innen bildebokfeltet, og det synes vi er stas. På dag to er det et nordisk tilsnitt med forelesere og forskere fra nettverket «Les i nordiske barnehager!», som består av forskere i barnehagelærerutdanningene fra Danmark, Sverige, Finland og Norge, forteller Øines.

LES OGSÅ: Slik endra barna lesemønster

Forfatterne signerer bøker

Hun representerer også det nordiske nettverket som støttes av Nordplus. Fra USN deltar også førsteamanuensisene Mari Pettersvold, Hilde Dehnæs Hogsnes og Trine Solstad i nettverket.

Bildebokfestival ved USN arrangeres to ganger i året, ved campus Notodden i slutten av året og ved campus Vestfold på nyåret.

I forbindelse med årets festival i Vestfold er en utstilling satt opp i Galleri Backer innenfor studentkantina, med verker av bildebokillustratørene Stian Hole og Øyvind Torseter.

Under festivaldagene vil flere fra stjernelaget være tilgjengelig for signering, mens selve utstillingen står til 30. januar.

LES OGSÅ: Bildebokfestival 2018 på Notodden

Torsdag 17. januar (Bakkenteigensalen)

09:00-09:10 Åpning ved musikkstudenter

09:10-09:15 Arrangøren har ordet

09:15-10:15 Kari Stai: «Finne form»

10:15-10:30 Pause

10:30-11:30 Stian Hole: «I litteraturen behøver du ikke være høflig!»

11:30-12:45 Lunsjpause/forfatterne signerer bildebøker

12:45-13:45 Øyvind Torseter: «Å fortelle med bilder»

13:45-14:00 Pause

14:00-15:00 Iben Sandemose: «I skyggen av Jante»

Fredag 18. januar (Auditorium Larvik)

09:00-10:00 Marianne Eskebæk Larsen, Lektor, cand.mag. Pædagoguddannelsen Nordsjælland, Københavns Professionshøjskole:

«Begrebsforvirring blandt billedfortællingerne. Med fremkomsten af begrebet den grafiske roman synes forskellen mellem tegneserier og billedbøger at være blevet mere flydende. Jeg vil diskutere, hvorvidt der er tale om to væsensforskellige udtryksformer eller om der er langt flere ligheder end forskelle.»

10:00-10:15 Pause

10:15-11:15 Sofie Tjäru, FM, universitetlärare vid Utbildningslinjen för lärare inom småbarnspedagogik, Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi, Finland. Doktorand i pedagogik med inriktning småbarnspedagogik:

«Litteraturdidaktk i språkbad – om bokstunder på svenska med finskspråkiga barn»

11:15-12:15 Lunsjpause

12:15- 13:15 Lena Basse, lektor Pædagoguddannelsen - Roskilde - Center for Pædagogik, Professionshøjskolen Absalon:

«Er der sprog i Leg en bog? Oplægget belyser hvordan pædagoger kan arbejde med at lege og dramatisere en billedbog i vuggestuen. Fokus er på det kommunikative, sproglige og æstetiske rum som opstår imellem bogens og legens fiktive universer. Oplægget bygger på et pilotprojekt i to danske daginstitutioner i efteråret 2018.»

13:15-13:30 Pause

13:15-14:00 «Synlege stemningar»

Svein Nyhus i samtale med universitetslektor Solveig Brandal, om biletboka Dragen av Gro Dahle og Svein Nyhus

• Lena Basse, Marianne Eskebæk Larsen og Sofie Tjäru deltar med støtte fra NORDPLUS. De representerer nettverket «Les i nordiske barnehager!», som består av forskere i barnehagelærerutdanningene i de nordiske landene Danmark, Sverige, Finland og Norge. Fra Norge deltar Mari Pettersvold, Hilde Dehnes Hogsnes, Anne Marie Øines og Trine Solstad.