Et verdig farvel med Maren og Louisa

Bilde fra båltenning på  campus Bø
BLIR IKKE GLEMT: Minnestunden ble avsluttet med at det ble tent et bål for Maren og et for Louisa utenfor campus Bø. (Foto: Jan-Henrik Kulberg)

Onsdag 23. januar ble det arrangert minnestund for de to drepte USN-studentene Maren Ueland og Louisa Vesterager Jespersen.

Mange hadde møtt opp i personalkantinen på campus Bø, og det ble et sterkt og verdig farvel med to livsglade jenter. Medstudenter og ansatte fortalte om hvordan Maren og Louisa har preget dem. Blant dem som talte var instituttleder Annette Bischoff og faglærer/førsteamanuensis Per Ingvar Haukeland.

Studentene fortalte personlige historier om Maren og Louisas kjærlighet til naturen, deres mot, deres humor, deres omtanke for alle rundt seg og hvordan minnene om dem vil leve videre. Dette ble formidlet både gjennom ord og musikk. Studentene hadde også bakt kaker som fylte et stort bord, og satt sammen bilder som viste litt av livet som Maren og Louisa har levd som studenter i Bø.

Minnestunden ble ledet av USNs studentprest Pernille Astrup. Hun avsluttet med å si at det ikke finnes en felles oppskrift for sorg. Alle sørger forskjellig, og sorgen kan ta forskjellig plass, til forskjellig tid. Det er viktig å gi sorgen rom når den kommer, sa Astrup.

Rektor Petter Aasen snakket om hvordan det å miste to studenter på denne måten, har preget både studenter og ansatte på USN. Han takket studenter og medarbeidere på campus Bø for at de har tatt vare på hverandre, i en svært tung og krevende tid.

– Drapene har rystet hele universitetet, og gjennom denne minnestunden vil vi hedre og lyse fred over Maren og Louisa, sa Aasen.

Han overbragte kondolanser og medfølelse på vegne av USN, og fra studenter og universitetsledere i andre land, til Maren og Louisas pårørende som hadde kommet til campus Bø denne kvelden.

Artisten Moddi har selv studert i Bø, og denne kvelden skapte han varme i januarkulden med sin skjøre og vakre sang.

Til slutt fulgte alle is-lyktene frem til bålplassen ute på baksiden av campus. Der ble det tent to bål for Maren og Louisa.