Får studieopphold på Berkeley

Sara Dolva og Maren Søberg. Foto
Optometristudentene (f.v.) Sara Dolva og Maren Søberg kom gjennom nåløyet og kan se fram til åtte lærerike uker på USAs solkyst. (Foto: Jan -Henrik Kulberg / HSN)

Optometristudentene Sara Dolva og Maren Søberg er utvalgt til å delta på eksklusiv sommerskole ved University of California Berkeley.

I år fikk våre optometristudenter for første gang en unik mulighet til å delta på et utvekslingsprogram med prestisjetunge School of Optometry ved University of California Berkley (UCB).

Les også: Optometristudenter til Berkely

Kun to plasser sto til rådighet, og etter en intern søknadsprosses ble studentene Sara Dolva og Maren Søberg plukket ut.

Studenten får også et stipend på til sammen 22.500 norske kroner, som blant annet skal dekke utgifter knyttet til reise og opphold.

– Utenom det vanlige

– Vi gleder oss voldsomt. Hele opplegget høres veldig spennende ut, og vi får lært en hel del nytt som egentlig kommer mye senere i utdanningsløpet, og også mye som er utenom et vanlig bachelorstudium, sier Dolva.

Medstudent Søberg legger til:

– Samtidig er jo reisen i seg selv en godbit. Jeg er også glad for å kunne få en så tung, internasjonal erfaring så tidlig i studietida, og dessuten ser jeg fram til å bygge nettverk med studenter og forskere fra Berkeley.

Forskningserfaring

På Berkely vil de to bli tildelt mentorer som skal lede dem gjennom et eget forskningsarbeid, og de får blant annet jobbe tett på forskningsmiljøer innen både grunnleggende synsvitenskap og klinisk optometri. I tillegg vanker det spennende seminarer og verksted.

– Det blir spennende å se hvordan forskningen på fagfeltet foregår og få være en del av forskningsprosjektet. Vi forventer å lære mye som vi får bruk for senere i utdanningen og arbeidslivet, sier Dolva.

Begge er førsteårsstudenter på Bachelor i optometri, og har ennå ikke bestemt seg for hvorvidt de vil gå videre med master- og eventuelt doktorgradsutdanning.

– Dette programmet er en flott mulighet til å finne ut om vi kan tenke oss å jobbe med forskning senere, og en super erfaring å ha med videre. Uansett får vi kunnskap og erfaringer vi vil dra nytte av gjennom hele utdanningen, sier Søgard.

MyOpIA: Summer School

Med midler fra Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) har Institutt for optometri, radiografi og lysdesign ved HSN opprettet et utvekslingsprogram sammen med School of Optometry ved University California Berkley (UCB).

Sommeren 2017 arrangeres den første åtte uker lange sommerskolen, som har fått navnet «MyOpIA: My Optometry Internship Abroad, A USN-UCB Vision Research Collaboration».

Studentene som deltar får anledning til å vinne dypere innsikt i optometrifaget og erverve dyrekjøpte erfaringer gjennom spesielt tilrettelagte undervisningsopplegg ved hverandres utdanningsinstitusjoner.

Studentene får tildelt mentorer som skal lede dem gjennom et eget forskningsarbeid, og de får blant annet jobbe tett på forskningsmiljøer innen både grunnleggende synsvitenskap og klinisk optometri. I tillegg vanker det spennende seminarer og verksted.

Studente mottar et reisestipend på 22.500 NOK.