Forsker på havskilpadder i Guatemala

Nærbilde av nyklekket havskilpadde på stranda i Guatemala.
SPENNENDE OG NYTTIG: Master of Environmental Science-studenter deltar i forskningsarbeid på havskilpadder i Guatemala. (Foto: Phi Atratus)

Se og hør hvordan masterstudenter forsker på havskilpadder i Guatemala – og hvorfor de gjør det!

På innsiden av det største skilpaddeklekkeriet langs Stillehavskysten jobber masterstudenter i miljøvitenskap fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

De er med i et større forskningsprosjekt som skal øke bevisstheten rundt miljøproblematikken i Guatemala.

Sammen med studenter fra Universidad del Valle Guatemala ser de nærmere på bevaring av havskilpadder, som har levd på kloden vår i mer enn hundre millioner år.

– Jeg anbefaler flere studenter å dra til Guatemala. Her får vi mulighet til å oppleve det enorme mangfoldet de har her og tropene, samtidig som vi er involvert i et unikt forskningsprosjekt, forteller masterstudent Daniela Dúhová.

LES OGSÅ: Derfor valgte hun masterstudier i natur og miljø

Trues av utryddelse

I havskilpaddereirene i klekkeriene undersøker Daniela og de andre studentene blant annet temperaturen, som avgjør om skilpadder blir hunner eller hanner.

– Skilpaddenes kjønn, akkurat som for mange krypdyr, avhenger av temperaturen inne i reiret i løpet av egginkubasjonsperioden. Artsmangfoldet er viktig, men ved for høy temperatur klekker ikke eggene. Global oppvarming og endring i nedbørsmengden enkelte steder har mye å si for temperaturen i sanden, forteller Daniela.

Havskilpaddene legger hundrevis av egg på strendene og lever det meste av livet sitt langt til havs. I dag er skilpaddene truet av bifangst og egghøsting, forurensing, strender som blir gjort om til turiststrender og annen form for habitatødeleggelse og klimaendringer.

Forskningsarbeidet skal gi mer kunnskap om konsekvensene av klimaendringer for havskilpaddene og en optimal temperaturstyring av klekkeriene. Arbeidet skal også bidra til formidling om hvorfor det er viktig å ta vare på natur og miljø.

LES OGSÅ: Kjemper om studieplasser ved USN

Slik jobber studentene

Studentutvekslingen er finansiert gjennom Norpart-prosjektet «Education in the field of sustainable tourism and ecology in Norway and Guatemala».

– De siste årene har rundt 13 studenter fra oss vært med til Guatemala. Vi har også en ph.d.-student fra Guatemala på doktorgradsprogrammet i økologi. Alle masteroppgavene er knyttet opp mot hans ph.d.-prosjekt, forteller førsteamanuensis Stefanie Reinhardt ved Institutt for natur, helse og miljø.

Se og hør hvordan Daniela og de andre studentene jobber ved havskilpaddeklekkeriet i Guatemala i denne YouTube-videoen: