Fotballhelter tar utdanning i voksen alder

Strømsgodsets Péter Kovács med hendene i været etter eliteseriekampen i fotball mellom Strømsgodset og Start på Marienlyst Stadion
ANBEFALES! Fotballpensjonist Péter Kovács tar høyere utdanning ved Universitetet i Sørøst-Norge. – Anbefales, sier han. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB)

Etter over tjue år som profesjonelle fotballspillere, har Péter Kovács og Lars Grorud satt seg på studiebenken. De har gode råd til voksne som vil ta utdanning.

Å bli student som godt voksen kan sitte langt inne hos mange, men det er aldri for sent å styrke kompetansen sin.

15. april går fristen ut til å søke høyere utdanning. Fristen kan åpne nye muligheter for deg som er blitt ledig under koronapandemien eller av andre grunner ønsker en ny karriere. Alder ingen hindring.

Bare se til fotballpensjonistene Lars Grorud på 37 år og Péter Kovács som nylig rundet 43. De er bosatt i Tønsberg og tar hver sin bachelorgrad ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

– Det er gøy å lære noe nytt og utfordre seg selv med ny kunnskap og ferdigheter. Selv om de fleste er yngre enn meg på studiet, er vi en liten gjeng med godt voksne. Kan godt hende vi blir sett på som gamlinger, men jeg lever fint med det, sier Grorud.

– Jeg var litt spent før jeg begynte, men jeg møtte et flott studiemiljø med dyktige lærere. Anbefaler andre voksne å hoppe ut i det, sier Kovács.

LES OGSÅ: USN skal utdanne permitterte og ledige

Smart å ha en plan

USN tilbyr over tre hundre studier fordelt på bachelor- og masterløp på heltid, deltid, campusbasert og nettbasert undervisning, åtte doktorgradsutdanninger og flere etter- og videreutdanninger. USN har også utviklet en større kompetansepakke med skreddersydde utdanninger og gratis kurs tilpasset permitterte og arbeidsledige.

Lars Grorud startet på bachelor i fysisk aktivitet, ernæring og helse i fjor høst mens han fortsatt var aktiv fotballspiller i Sandefjord Fotball. USN i samarbeid med Olympiatoppen legger til rette for at toppidrettsutøvere kan studere samtidig som de satser på idretten.

Lars Grorud i sivilt med caps og grå genser sittende i en lilla sofa. Portrett. Ser rett i kamera.

– Jeg må berømme USN for ekstrem god tilrettelegging for toppidrettsutøvere til å ta høyere utdanning i løpet av karrieren. Hadde jeg visst om tilbudet tidligere, ville jeg hatt en bachelor i hånda etter fotballkarrieren. Det hadde vært deilig, sier Grorud, som ble sett på som en kompromissløs og fysisk sterk midtstopper i Eliteserien og OBOS-ligaen.

Han startet karrieren i Eik Tønsberg og spilte flere sesonger i FK Tønsberg før han ble hentet til Sogndal, Brann og Fredrikstad. Tilbake i hjemfylket spilte han i Fram Larvik og Sandefjord Fotball hvor han takket av i desember i fjor. Nå fullfører han bachelorgraden på ordinær måte ved campus Vestfold.

– Å sette seg på studiebenken igjen som voksen, krever mye egeninnsats. Det er viktig med gode rutiner fra dag en når du skal kombinere studier med familieliv. En stor fordel for motivasjonen er at jeg nå forstår bedre nytten av den teoretiske kunnskapen. Jeg har en plan og vet hva jeg skal bruke den til, sier Grorud, som ser for seg å jobbe med idrett, gjerne med unge og sultne fotballspillere.

LES OGSÅ: Fotballtrener og idrettstudier

Større krav til kompetanse

Péter Kovács kan også se tilbake på en lang og fartsfylt fotballkarriere. Den ungarske høyreiste spissen er seriemester med Strømsgodset og toppscorer i Eliteserien og 1.-divisjon. Han har spilt for Tromsø, Viking, Odd, Strømsgodset, Arendal, Sarpborg 08 og Sandefjord Fotball, samt flere klubber i hjemlandet, Finland og Belgia.

I 2017 la han fotballskoene på hylla. I dag kombinerer han tilværelsen som fulltidsstudent med familieliv og trenerjobben i toppdirett fotball ved Re videregående skole. Samtidig trener han kvinnelaget i Sandefjord Fotball.

Større krav til kompetanse i dagens arbeidsliv gjør at Kovács nå tar bachelorgraden faglærer i kroppsøving og idrettsfag ved campus Notodden.

– Det er travle dager og mye pendling. Men jeg trives og får kabalen til å gå opp. Det krever god planlegging. På bacheloren har vi studieuker hvor vi jobber selvstendig, mens mai og juni er eksamensperioder, forteller Kovács.

Til andre voksne som vurderer ny karriere eller som ønsker kompetansepåfyll, sier han:

– Bare kjør på! Alle kan finne et studium som passer og USN har mange muligheter.

LES OGSÅ: Slik skiller du gode og dårlige karriereråd

Råd til voksne som vil ta utdanning

• Kartlegg hva du trives å jobbe med og hva du er god til.
  • Orienter deg om hvilke yrker som trengs nå og noen år frem i tid.
  • Finn ut hvordan du kan koble evnene og interessene dine til behovene i arbeidsmarkedet.
  • Vurderer du å kombinere jobb og studier? Kanskje kan du studere på deltid samtidig som du jobber? Flere studier kan tas via nettet og delta på noen samlinger i løpet av studieløpet.
  • For å lykkes som student i voksen alder, er det viktig å legge til rette for gode rammer. Det kan handle om alt fra tilrettelegging på arbeidsplassen til støtte fra familien. Kartlegg økonomiske støtteordninger som kan være til hjelp.

Kilde: Kompetanse Norge

Velg en utdanning ved USN