Selskapet er verdsatt til 311 millioner, og alt startet som en studentbedrift.
Zwipe har utviklet et tråløst og batterifritt bank- og identifikasjonskort basert på fingeravtrykk i stedet for pinkode. Ideen oppstod da Kim var student på bachelor i innovasjon og entreprenørskap ved tidligere Høgskolen i Telemark i 2006-2009. Han valgte studentbedrift på tredje året, og har siden videreutviklet ideen til å i dag bli Zwipe – et selskap som ved siste emisjon ble verdsatt til 311 mill kroner.
- Vi begynte med denne ideen før Apple begynte med fingeravtrykk. Når man har jobbet med dette i ni år så treffer man med timingen før eller siden, humrer Humborstad.
- Jeg er verken ingeniør eller supersmart, men forstod tidlig at å bygge et team rundt meg med de rette folkene er avgjørende. I Zwipe er det ingen som forstår hele verdikjeden, men alle forstår at de må samarbeide for å nå målet.
Siden Zwipe ble lansert av ledergruppa i Mastercard i London i oktober 2014, har hverdagen ikke blitt den samme for Kim.
I dag er det 35 ansatte i Zwipe. I Colorado sitter det 20 ingeniører som jobber med utvikling. Noen jobber fra Oslo, og noen har hjemmekontor. Det er 12 ulike nasjonaliteter i selskapet. Nylig ansatte han en tidligere HSN-student, som har studert det samme som gründeren.
Big in Asia
De siste ukene har Kim vært mye i Asia, og har inngått avtaler med partnere i Dubai, Malaysia og Japan. I Japan var næringsminister Monica Mæland også til stede.
- Jeg jobber nå mye med Asia for å globalisere prosjektet. Da må man jobbe med ulike kulturer, og etter 10 år er vi nå en «Hot Potato». Verden ønsker nå fingeravtrykk, sier Kim.
For å gå globalt må man ha en lokal forankring, mener Kim. I studietida i Bø og i tiden etter etableringen, har Kim fått god hjelp fra veilederne sine til å videreutvikle prosjektet. Den aller første piloten til Zwipes identifikasjonskort ble utført på campus Bø i 2012/2013. Et år senere kjørte de en pilot med sitt biometriske betalingskort i samarbeid med næringslivet, den lokale Sparebanken, høgskolen og innbyggerne i Bø.
- Man må ha en lokal forankring og teste, for kundene ønsker ikke å ta risiko. Tillit er helt avgjørende for sluttbrukeren. I Bø har man et utrolig kompetent miljø, og man er helt avhengig av personene og den kompetansen de har. Det sa statsministeren da hun tok opp Zwipe i sin tale under Finansnæringens dag 4. april - og det stemmer, sier Kim.
Gir tilbake til studentbedrift-konseptet
Kim Humborstad holdt foredrag om suksesshistorien Zwipe på nærings- og innovasjonskonferansen Innomeet som HSN, Ungt Entreprenørskap, Innovasjon Norge og fylkeskommunene i Vestfold, Telemark og Buskerud arrangerte 3. mai. Der ble det også arrangert fylkesmesterskapet i studentbedrift.
Kim deltok i fylkesmesterskapet da han var student. De kom seg til NM i studentbedrift «via bakveien» og endte opp med å ta FERD-prisen for best internasjonalt potensial. Det gav igjen EM-billett der de vant prisen Grundfors Innovation Award, for Europas mest innovative produkt og forretningside. I senere tid har han «gitt tilbake» og har deltatt på fylkesmesterskapet i studentbedrift både som foredragsholder og dommer.
Han har mange gode tips å gi til studenter som jobber med entreprenørskap og studentbedrift.
- Fokuser på kjernene i ideen din. Tenk på mulige partnere og kunder. Nettverk er uendelig viktig. Man kan ikke bli best i verden eller bygda uten de rette partnerne.
- Hvordan føles det når en kinesisk investor spytter inn 65 millioner kroner, noe du har opplevd nylig? spurte konferansier Kristian Strand fra scenen.
- Vi feirer! Men med det kommer det også en ansvarsfølelse. De fleste startup-bedrifter lykkes ikke, men vi vil betale tilbake. Vi vet ikke om Zwipe blir en økonomisk suksess eller ikke, men vi har vært med på å kommersialisere en teknologi. Fingeravtrykk-kort har blitt et tema, og vi er med på å gjøre en forskjell. Som våre kinesiske partnere sier "The future is now".