Futt og fart med Andreas Wahl

Andreas Wahl (Foto: Linda Varpe)
ROLLEMODELL FOR ELEVER: Fysikeren Andreas Wahl har gjort karriere med sine vitenskapelige show på TV og scenen. 29. januar kommer han til USN campus Vestfold. (Foto: Linda Varpe)

Tror du realfag er tørt, tungt, kjedelig? Ikke når den populære fysikeren Andreas Wahl gir deg et glimt av leken og kreativ naturvitenskap.

Andreas Wahl er kjent for sine forrykende vitenskapsshow og inspirerende futt og fart-foredrag. Nå får elever og studenter oppleve fysikeren, vitenskapsformidleren og programlederen hos Universitetet i Sørøst-Norge.

VitenWahl kommer til campus Vestfold på Bakkenteigen i Horten 29. januar. Han er invitert av Ent3r Vestfold for å motivere flere ungdom til videre studier innen realfag.

– Vi mener det er viktig at elevene får anledning til å se at realfag kan være kult og spennende. Andreas Wahl er både en rollemodell og en som kan vise frem realfag fra en litt annen vinkel enn elevene får på skolebenken, sier prosjektleder Monica Fagerlie i Ent3r Vestfold.

LES OGSÅ: Y-veien gir mange muligheter

Elever får hjelp av studenter

Realfag er fellesbetegnelsen for de naturvitenskapelige fagene som matematikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, teknologi og informasjonsteknologi.

Å invitere Andreas Wahl til å snakke og vise eksperimenter foran en forsamling av elever fra videregående skoler og ungdomsskoler, håper Fagerlie vil bidra til mer blest rundt Ent3r-tilbudet.

– Vi ønsker at flest mulig skal få vite om oss, og dermed bruke det fantastiske tilbudet for alt det er verdt, oppfordrer Fagerlie.

Ent3r Vestfold med verktøy oppstilt.

Ent3r er et studentdrevet motivasjonsprogram for elever fra ungdomsskoler og videregående. Elevene får hjelp av studenter fra universiteter og høyskoler til å løse realfaglige oppgaver.

– På skolene har lærere mange de skal støtte og ikke alle har venner eller foreldre som kan hjelpe til. Via Ent3r får elever tilbud om gratis hjelp i realfag. Målet er å gi ungdom mestringsfølelse i matematikkfaget, styrke motivasjon og valgkompetanse, forteller Fagerlie.

LES OGSÅ: Slik får du jobbe med teknologi

Må melde deg på

Programmet drives av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering som er underlagt Kunnskapsdepartementet. Gjennom semesteret arrangeres egne elevkvelder med eksperimenter og foredrag for at elevene i praksis skal se nytten av realfag.

– Elevene kommer til campus og får oppleve universitetet på nært hold. Her i Vesfold har vi utvidet tilbudet til Færder videregående for å gjøre det litt lettere for elever på Nøtterøy å benytte seg av tilbudet. Vi starter også med Ent3r-Y rettet mot elever som har valgt yrksfag, forteller Fagerlie.

For at elever som bor langt unna, finnes også Ent3r digital hvor elever kan kan logge seg inn i et virtuelt klasserom for å få hjelp.

Elevkvelden med Andreas Wahl er for ingeniørstudenter som er NITO-medlemmer og Ent3r-elever.

– Påmelding i Ent3r er ikke bindende, slik at det er mulig bare å komme på Andreas Wahl-kvelden, opplyser Fagerlie.

Arrangementet er støttet av ingeniørbedriftene Beckhoff og Kolberg Caspary Lautom, NITO Vestfold, USNs Institutt for mikrosystemer og Institutt for maritime operasjoner, samt Ent3r nasjonalt.

LES OGSÅ: Derfor valgte Nils Herman å bli dataingeniør

Slik melder du deg på

Ønsker du å være med på Andreas Wahl-showet? Da må du melde deg på ved å gå inn på hjemmesiden til Ent3r (www.ent3r.no) og fylle ut samme skjema som når du melder deg inn i Ent3r, bare at du melder deg på arrangementet.

Praktisk info

29. januar på Bakkenteigen.

Oppmøte i Café Amfi kl 16:45.

Show med Andreas Wahl kl 17:00 i auditorium A1-30.

Pizza serveres kl 19:00.