Gå barbeint, få mindre vondt!

Bilde av noen som går barbeint i sand.

Gå turer uten sko i sommer. Det oppfordrer Terge Haugaa, lærebokorfatter og høgskolelektor i biomekanisk terapi ved Høgskolen i Sørøst-Norge.

I et intervju med NRK forteller Haugaa at å gå barbeint er noe av det beste man kan gjøre for kroppen:

Når du går barbeint så aktiviserer du muskler hele veien fra bekken og ned til fotsålen, sier han i artikkelen.

Særlig anbefaler Haugaa å gå barbeint på mykt underlag  - som på en sandstrand:

Redusere smerte

- På en sandstrand så går du mye mer riktig enn du gjør til vanlig. Man får et mer Terje Haugaadynamisk ganglag, og et mer dynamisk ganglag kan forebygge og/eller redusere smerter i nedre rygg, bekken eller knær.

Riktige sko kan også bidra til et mer riktig ganglag, men nå på sommeren er det helt supert å bruke anledningen til å kaste skoene og vandre barbeint i sanden.

Terje Haugaa underviser på HSNs 30 studiepoengs videreutdanning innen biomekanisk terapi - sko, bevegelse og helse.