Glad for lærerstudie-valget

To HSN-studenter i skolegården på Krokstad skole.  Foto.
Ute i skolegården på Krokstad skole. F.v: GLU 1-7-studentene Inger-Line Johansen og Nina Brennhovd-Olsen.

- Praksisperioden gir en god forsmak på livet som lærer, og vi angrer i hvert fall ikke, sier GLU 1-7-studentene Inger-Line Johansen (Drammen) og Nina Brennhovd-Olsen (Mjøndalen).


Tekst og foto: Jan-Henrik Kulberg

For et år siden var de i samme situasjon som mange unge befinner seg i nå, med søknad til høyere utdanning, og mange studier å velge mellom. 

Vi treffer de to førsteårs-studentene under deres andre praksis-periode på Krokstad skole i Nedre Eiker.  Og de har bare blitt enda sikrere på at de valgte riktig. 

Blir raskt glad i barna

- Det er fint at vi får prøve oss med å undervise så tidlig.  Første praksisperiode var jo i fjor høst.  Det var noen som hoppet av studiet da.  De merket nok at læreryrket ikke passet for dem.  Jeg syntes det var spennende og gøy.  Også blir du jo glad i barna etter to dager.  Det styrker følelsen av at det er en meningsfull og fin jobb.  Det å snakke med lærerne på skolen som har jobbet i mange år, er også veldig lærerikt, sier Inger-Line. 

Da hun selv var skoleelev, trivdes hun med å forklare ting og ha fremføringer. 

- Jeg er også veldig glad i barn, og lærer virker som en veldig fin og variert jobb.  Ingen dag er lik.  Sånn føler jeg det fortsatt.  

Når du har planlagt noe som treffer

Nina er egentlig utdannet sykepleier, og har jobbet både på barneavdeling og akuttmottak.  Med en mann som reiser mye i jobben og små barn, passer det bedre med et yrke uten turnusarbeid for henne akkurat nå.

- Det er mye som tiltaler meg med læreryrket.  Jeg liker at innholdet i dagene kan være litt uforutsigbart, samtidig som arbeidstiden er forutsigbar.  Jeg elsker å jobbe med barn, og har mye erfaring med det å planlegge og koordinere.  Jeg har kosa meg så langt.  Egentlig er jeg ikke noe glad i å stå foran forsamlinger, men det er noe helt annet å stå foran barn og undervise, enn for eksempel å ha en fremføring på høyskolen.  Når du har planlagt noe som treffer barna, og som gjør at de lærer og blir begeistret, er det en veldig fin opplevelse. 

Barna skriver eventyr

Sammen med resten av studentgruppen har Inger-Line og Nina hatt en slik opplevelse rett før vi møter dem.  Sammen med øvingslærerne sine på Krokstad skole har de jobbet med en oppgave fra høyskolen, med å få barna til å skrive et eventyr.  

- Da planlegger vi først, så får vi veiledning av øvingslærerne våre her på skolen, så gjør vi det vi har pratet om sammen med barna og får veiledning etterpå, forteller de to lærerstudentene fra HSN. 

De to øvingslærerne på Krokstad Skole. Foto i klasseromLærere må være engasjerte

Øvingslærerne de får hjelp av er f.v: Silje Tollefsen (vært lærer på barneskolen i fem år) og Marianne Fredriksen (vært lærer på barneskolen i 16 år).  De følger opp HSN-studentene under praksis-oppholdet, og tilsvarende ordning er det på hver øvingsskole som HSN har avtale med. 

- Vi tar i mot studentene på en best mulig måte, og er her for dem i de ukene de er hos oss.  Vi tilrettelegger, gir dem muligheter for å undervise og mest av alt veileder vi.  Det aller viktigste er at studentene er engasjerte, og det er denne gruppen.  De er kjempeflinke, interesserte og engasjerte og tar til seg veiledning.  Men samtidig er de såpass individualistiske at de klarer å finne sine egne løsninger.  Det synes vi er veldig bra:  At de kan ta til seg veiledning og gjøre noe med det, men at de samtidig tør å prøve ut det de er usikre på.  Det er jo ikke noe farlig å prøve seg frem litt, og vi hjelper dem hele veien, sier de to lærerne. 

- Dere har jobbet som lærere en stund.  Hva er det beste med lærerjobben?

- Ungene.  Elevene. God respons.  Kommentarene deres.  Å være med på skape en gruppe, et godt miljø, og se at trivselen er stor.  Da tror vi læringen kommer.  Når vi kan bidra til at det er godt for dem å være her på Krokstad skole.  I denne jobben lærer vi noe nytt hele tiden.  Ingen dag eller uke er lik.  Som lærer må du utvikle deg, og etterhvert som du får mer erfaring, får du flere verktøy å bruke, og du finner nye løsninger.  Vi har aldri angret på yrkesvalget, og her på skolen slutter ikke folk før de blir pensjonister, sier Marianne og Silje med et stort smil.

Praksis i lærerutdanningen

Gjennom hele lærerutdanningen får du praksisopplæring i grunnskolen i tillegg til fagstudiene på høyskolen. Hensikten er å gi deg mye praksis som gjør deg trygg som lærer når du begynner å jobbe i skolen. I løpet av de fire studieårene får du 100 dager praksisopplæring med veileder og i tillegg leksehjelpspraksis og erfaring fra skoleovertakelse.

Det er noen forskjeller i opplegg og fagplan fra studiested til studiested. Du kan lese mer om dette på studiesidene til GLU-utdanningene.

Her finner du studiesidene for HSNs lærerutdanning, lektorutdanning og pedagogikkutdanning.

Lurer du på noe angående lærerutdanning?

Lærerutdanningene ved Høgskolen i Sørøst-Norge tar 4-5 år avhengig av hvilken type lærerutdanning du tar.  Her er svar på noen ofte stilte spørsmål om lærerutdanninger.