Håndballguttas suksess​

Karl Johan Gloppen - foto
Karl Johan Gloppen er høgskolelektor i organisasjonsfag ved Handelshøyskolen, Høgskolen i Sørøst-Norge.

Landslagstrener Christians Berge bruker kultur som drahjelp for å skape fremragende prestasjoner på håndballbanen, skriver høgskolelektor Karl Johan Gloppen i Ukeavisen Ledelse.

"Per-Mathias Høgmo fikk aldri stå på pidestallen, ettersom de gode fotballresultatene uteble. Det utålmodige og misfornøyde hylekoret, jammer som bare tiltok i styrke ettersom resultatene ikke viste seg, veltet ham til slutt. Det hjalp ikke Høgmo at det er høyst usikkert om lederen er en viktig årsak til organisasjonsresultatet. Lederskifte er et enkelt, synlig og kraftfullt tiltak. Det viser at de ansvarlige tar tak i problemet.

I motsetning til Per-Mathias Høgmo har Christian Berge fått status som helt. Han anses som en idrettsleder som bærer på noe viktig og verdifullt, en suksessoppskrift som har gjort norsk herrehåndball synlig på kartet. Gode håndballresultater har skapt en solskinnshistorie som norske sportsjournalister nyter å skrive om."

Les hele innlegget til Karl Johan Gloppen her.