Handlingsvegring på skip fører til ulykker

Mangel på handling på broen kan få katastrofale følger. Ved Universitetet i Sørøst-Norge trener studenter i simulator der også all kommunikasjon blir analysert, for at ferdsel til sjøs kan bli tryggere. (Foto: Ella Poulssom, USN)

Når skip føres med los om bord, er mangel på kommunikasjon og handlingsvegring de vanligste årsakene til ulykker, viser en norsk studie.

Tidligere forskning har vist at menneskelige feil forekommer i så mye som 80-85 prosent av alle maritime ulykker.

Stipendiat Jørgen Ernstsen ved Universitetet i Sørøst-Norge har studert hva som skjer mellom menneskene på broen når skipet får los om bord.

En los er en veileder for kapteinen og det øvrige mannskapet på broen når skipet navigerer i kystfarvann. Menneskene på broen opplever ofte krevende situasjoner, spesielt i trangt farvann der marginene for feil er små.

– Det er interessant å se at en av de viktigste årsakene til at det går galt til sjøs, er mangelen på handling, eller handlingsvegring. Vi ser ofte mye god kompetanse på sjømannskap, som handler om å kunne føre skipet, beherske det tekniske og alt innen nautikk. Rent faglig vet folk altså hva som skal gjøres, men forskningen tyder på at det er noe med lagarbeidet som hemmer de beste beslutningene, sier han.

Les hele denne saken hos forskning.no

Ernstsen redegjør for funnene i en nylig publisert studie.