Helsesista: – En ekstremt viktig rolle

Hele Norges Helsesista. Tale Maria Krohn Engvik.
HELSESISTA PÅ USN: Hele Norges Helsesista Tale Maria Krohn Engvik besøkte sykepleierstudenter ved USN campus Vestfold. (Foto: An-Magritt Larsen)

– Vi har en ekstremt viktig rolle, sier hele Norges Helsesista om jobben som helsesykepleier.

Helsesista er kjent som barn og unges helsesykepleier på Snapchat. Hun heter egentlig Tale Maria Krohn Engvik (39) og jobber for å knuse tabuer og styrke den psykiske helsen til norsk ungdom.

– Dette klarer jeg ikke alene, men jeg tror at om alle vi som jobber mot dette målet, løfter hverandre og vårt budskap, når vi enda flere, sier Helsesista.

Hun ønsker at helsesykepleiere ute i skolene får mer tid til å hjelpe elevene som banker på kontordøra. Egentlig ønsker hun et helt team med voksenpersoner som kan helse, inkludert helsesykepleiere, psykologer og miljøarbeidere, til stede for skoleungdommen.

– Det er viktig å være til stede når barn og unge trenger en trygg voksenperson å snakke med. Meningen er å jobbe forebyggende, men dessverre blir det mye brannslukking, sier Tale Maria.

Hun var invitert til Universitetet i Sørøst-Norge (USN) på campus Vestfold for å holde foredrag for sykepleierstudentene under deres årlige arbeidslivsdag.

Helsesista snakket om muligheter, utfordringer og etiske aspekter ved fenomenet «helsesista», og ga flere gode råd til USN-studentene på vei ut i yrkeslivet.

LES OGSÅ: – Helsesista er en rollemodell

Forsiktig med fagspråk

– Helsesista er inspirerende å følge på Snapchat. Hun er en rollemodell for mange unge, sier sykepleierstudent Matilde Bjune (22), som fikk med seg foredraget til Helsesista.

– Jeg tenker mye på hva slags rollemodell jeg er og vil være. Men alle kan være en rollemodell uansett, om det er på jobben din eller skolen. For det handler om hvordan du møter mennesker og hvordan du handler, sier Tale Maria.

Hun jobbet som vanlig helsesykepleier i Oslo-skolene før hun ble hele Norges Helsesista i sosiale kanaler. Hun lagde snapchatbrukeren Helsesista for at ungdom lettere skal få tak i henne når de trenger å snakke, ofte om vanskelige og tabubelagte temaer.

På Snapchat tar Helsesista opp temaer som kropp, grenser, press, alkohol, sex, ensomhet og selvfølelse.

– Jeg ønsker at alle barn og unge trives og har det bra uansett hvor de er i livene sine. Jeg prøver å gjøre dem trygge og sterke inni seg, gi dem riktig kunnskap og mot og kraft til å våge og være, sier Tale Maria.

Fire studenter på rekke som fikk møte Helsesista på campus Vestfold. Matilde, Celine, Elise og Tomine

På Snapchat når hun ungdommen gjennom å være direkte, bruke humor og et enkelt språk. Helsesista er også aktiv på Instagram, Facebook, Twitter og Youtube som hun bruker på litt andre måter, og har også voksne, foreldre og politikere i følgeskaren sin.

Sykepleierstudentene på USN fikk gode råd på veien ut i yrket. Deriblant om fagspråket!

– Vi må ikke bruke fagspråk når vi møter mennesker som ikke har samme bakgrunn som oss. Kommunalt helsespråk kan skape avstand. Samtidig skal dere ha med den profesjonelle rollen, men på en litt annen måte, og ikke være opptatt av å imponere andre fagpersoner, sa Helsesista.

LES OGSÅ: Toppidrettsutøver og sykepleierstudent

Nytt navn – samme kompetanse!

Fra nyttår 2019 ble helsesøster byttet ut med helsesykepleier, men Tale Maria beholder Helsesista-navnet.

Det nye kjønnsnøytrale navnet skal tydeligere vise at dette er sykepleiere med spesialutdanning, og forhåpentlig også få inn flere menn i yrket.

Ønsker du å bli helsesykepleier? Som ferdig utdannet helsesykepleier får du en ettertraktet kompetanse. Videreutdanningen kan du ta ved USN.

USN tar inn et kull i 2019, og planlegger for opptak hvert år.  Det jobbes også med å gjøre om helsesykepleierutdanningen til en master.

Les mer om videreutdanning til helsesykepleier her

Dette er Helsesista

• Kvinnen bak Helsesista i sosiale kanaler heter Tale Maria Krohn Engvik. Hun er utdannet sykepleier med videreutdanning til helsesykepleier (tidligere helsesøster).
  • Snapchat er hovedplattformen hvor hun henvender seg direkte til barn og ungdom. Her tar hun opp temaer som kropp, grenser, press, alkohol, sex, ensomhet og selvfølelse.
  • I tillegg er Helsesista aktiv på Instagram, Facebook, Twitter og Youtube, som hun bruker på litt andre måter.
  • Helsesista ble skapt fordi hun i jobben som helsesykepleier (tidligere helsesøster) på fire ulike videregående skoler i Oslo, opplevde at hun ikke var tilgjengelig nok for elevene.
  • I dag følges hun i sosiale kanaler av både ungdommer, voksne, foreldre og politikere.
  • Her kan du også følge Helsesista

Her kan du videreutdanne deg til helsesykepleier

Helsesykepleie er utdanningen for deg som er utdannet sykepleier og ønsker å jobbe mer helsefremmende og helseforebyggende for og med barn, unge og familiene deres.

Studiested Porsgrunn, deltid, 60 studiepoeng.