Henriette og Espen vant jurist-prosedyrekonkurranse

Espen Stensland og Henriette Sumstad i Ringerike Tingrett.
Espen Stensland og Henriette Sumstad vant jusstudentenes konkurranse om beste prosedyre i Ringerike tingrett. Foto: Foto: Elise L. Dokken

Fikk prøve seg som jurist i retten: Espen Stensland og Henriette Sumstad vant jusstudentenes konkurranse om beste prosedyre i Ringerike tingrett.

- I årets prosedyrekonkurranse for jusstudenter har det vært mange engasjerte studenter, og over tretti studenter var påmeldt i høst. Blant disse studentene var alle tre trinn representert, på tvers av linjene jus, jus og ledelse og forretningsjus og økonomi, forteller Kornelia Kjær Knudsen, prosedyrekonkurranseansvarlig.

Kornelia sier konkurransen startet med en skriftlig oppgave, der halvparten av deltakerne skulle skrive en stevning, og den andre halvparten skulle skrive et tilsvar.

- Ut fra tolv lag ble det plukket ut fire lag som utmerket seg skriftlig, og som dermed gikk videre til semifinalen. Semifinalistene var så heldige å få veiledning av advokater fra Advokatfirmaet Bentzen og Advokatfirmaet Buttingsrud.

I denne runden utformet semifinalistene en prosedyre basert på det skriftlige arbeidet fra den første runden. I semifinalen var det advokat Gunn Iren Midtbø som stilte som dommer.

Finalistene i prosedyrekonkuransen for jusstudenter: Fra venstre: Espen Stensland, Henriette Sumstad, Sugin Varatharajan, Marius Meling og Eirik Gjerstadberget. Foto: Elise L. Dokken

Henriette Sumstad og Espen Stensland fra 2. klasse bachelor i jus ble årets finalister sammen med Marius Meling, Eirik Gjerstadberget og Sugin Varatharajan fra 3.klasse bachelor i jus.

Finalen fant sted i Ringerike tingrett 23. mars, der saksøker Henriette Sumstad og Espen Stensland gikk helt til topps. De ble utnevnt som vinnere av prosedyrekonkurransen 2018 av dommerfullmektig Helena Norum.

- Vi i Jusforeningen er imponert over engasjementet og årets flinke deltakere, og håper interessen for prosedyrekonkurransen er minst like stor neste år, sier Kornelia Kjær Knudsen

Jusstudenter fra HSN på tilhørerplass under prosedyrekonkurransen. Foto: Elise L. Dokken

Fakta:

For tredje året på rad arrangerte jusforeningen ved HSN en prosedyrekonkurranse for jusstudentene på HSN avdeling Ringerike.

Gjennom hele konkurransen har komiteen hatt et tett samarbeid med advokatfirmaet Buttingsrud, advokatfirmaet Bentzen og Ringerike tingrett.

Ta jusstudier på HSN

Vil du studere jus og samfunnsfag ved HSN?  Se studietilbudene våre her