HSN- studenter vant med klimaråd

Ole Kristoffer Hansen, Håkon Tveit, Vegard Gaustad Bjørtuft , Arne Oma Torsen og Marius Holst ble 50.000 kroner rikere etter å ha gått til topps i konkurransen "Fremtiden på spill".

Fem ingeniørstudenter fra Høgskolen i Sørøst-Norge vant til slutt den nasjonale konkurransen Fremtiden på spill. 175 studentgrupper har kommet med råd, men det var rådet til studentene på gass og energi som gikk til topps.

Landets universitetet og høgskoler ble i vinter invitert til å delta i konkurransen Fremtiden på spill, og guttene på campus Porsgrunn kom opp med forslaget sitt på et kveldsarrangement med fagforeningen NITO en kald februarkveld.

Hva skal Norge leve av i fremiden? De fem studentene Marius Holst, Håkon Tveit, Arne Oma Torsen, Vegard Gaustad Bjørtuft og Ole Christopher Hansen på bachelorstudiet i gass- og energisystemer hadde svaret/rådet som de kom til topps med:

Bruk Norges ressurser og teknologi til å bygge fornybar energi, i deler av verden som mangler kunnskap og kapital til å utnytte sitt potensial.

– Utrolig herlig

– Miljøet er et globalt problem og Norge må bruke sine ressurser og sin teknologi, som vi har mye av til å løse disse problemene. I noen land har de mye sol, men ingen solceller, andre har mye vind, men ingen vindmøller derfor er det viktig at vi deler den teknologien og de ressursene vi har, sa guttene.

Reisegavekortet på 10.000 per person kommer godt med, og guttene drømmer om en tur til varmere strøk når høsten kommer.

– Det var utrolig herlig å vinne, og ja, det kom litt overraskende på oss, sier Arne Oma Torsen.

Best blant 175 forslag

I første runde måtte de 175 rådene konkurrere om å få flest likes på facebooksiden til #dennyoljen.

Rådene med flest likes gikk videre til finalerunden der ungdomspolitikerne stod for kåringen. Need2dosomething var ett av fem råd som gikk videre, og i forrige uke kåret tre sentrale ungdomspolitikere den endelige vinneren. Det betyr at de fem ingeniørstudentene blir 50.000 kroner rikere.

– Vinnern har forstått at Norge er en del av et globalt marked og at mange av de arbeidsplassene vi nå skal erstatte i oljeindustrien må være å bruke norsk teknologi og kunnskap til å lage løsninger som kan eksporteres til resten av verden, sa leder av Unge Høyre Kristian Tonning Riise.

Det er fem studenter i #dennyeoljen som har gjennomført konkurransen Fremtiden på spill. De er en del av prosjektet energi til nye løsninger og det er medlemsbedriftene i Norsk olje og gass står bak initiativet.