Ildballer og flyvende poteter

Studenter lager en flammeball. Foto
Studenter brenner vaniljesauspulver og lager en flammeball. Foto: Mehdi Azadmehr

Stemningen sto bokstavelig talt i taket da Forskningsbussen la ut på turné i Telemark, Vestfold og Buskerud.


Tekst: Knut J. Meland

I forbindelse med Forskningsdagene 2016 ved HSN, leide høgskolen en buss og stappet den full av gira forskere og studenter – samt en hel del snodig utstyr – og sendte dem på turné gjennom Buskerud, Telemark og Vestfold. Bussen stoppet ved ulike videregående skoler, hvor det ble holdt reale forskningsshow.

– En annerledes læringsopplevelse

Elevene fikk blant annet møte og interagere med roboten ROTO, oppleve hvordan strøm kan flytte seg trådløst i lufta, se en potetkanon i aksjon og oppleve hvordan litt vaniljesauspulver kan avføde en voldsom flammeball. Dessuten fikk elevene sjøl prøve ut en rekke artige eksperimenter.

Bilder fra Forskningsbussen 2016 (Flickr)

– Ideen med Forskningsbussen er å gi elevene en spennende og annerledes læringsopplevelse. I tillegg til å få servert korte foredrag, får elevene også letta på rompa og kan sjøl velge hvilke fagfelt de vil lære mer om og hva de vil prøve ut, forteller markedskonsulent Marianne Linaae, som har hatt prosjektansvar for Forskningsbussen.

Elver følger med på et eksperiment. Foto

– Sinnssykt kult

På Thor Heyerdahl VGS i Larvik deltok blant andre Bjørn Kristian Tveten og Simon O. Zachariassen, som begge går på forskerlinja.

– Det er sinnssykt kult å få være til stede og se og ta på alt sammen. Det er noe helt annet enn å sitte og lese ei bok eller romstere rundt på nettet etter kunnskap, sier Tveten.

Sammen med klassekamerat Zachariassen fikk han blant annet en detaljert innføring i kvantelevitasjon og kvantesuspensjon før de stimlet sammen rundt roboten ROTO, som er laget av studenter ved høgskolen.

Robotikk, takk

– Robotikk er min greie. Utviklingen på feltet skjer svært raskt, og det er veldig gøy å få lov til å jobbe med dette som en del av studiene og å ha noen av de klokeste hodene på dette feltet tilgjengelig som lærere, sier Fredrik Grønvold, som studerer mikro- og nanosystemteknologi på HSN.

Han har blant annet utstyrt ROTO med ultralydsensor, som gjør at roboten registrerer mennesker som kommer mot den, samt et minnekort med ferdiginnspilte lydmeldinger, slik at det er mulig å kommunisere verbalt med den.

– Veldig, veldig kult, kommenterer Zachariassen.

– Mye nytt

Høgskolelærer Grith Fosnæs ved Fakultet for helsevitenskap hadde med seg to studenter som tilbød elevene førstehåndserfaring med flere ulike oppgaver sykepleiere løser daglig, så som blodtrykksmåling og innsetting av kateter.

– I dag har vi opplevd veldig mye nytt. Det har vært kjempegøy og jeg har dessuten fått en dypere forståelse for flere ulike fagfelt, sier Ida Lunde, som går i første klasse på studieforberedende på Thor Heyerdahl VGS.

Elever får innføring i hjernens anatomi. Foto

Motiverende

– Forskningsbussen er et aldeles ypperlig tiltak. Her får elevene ha det gøy samtidig som de blir informert om mulighetene som venter dem som studenter. Gjennom å møte både studenter og forskere på denne måten, tror jeg vi planter en god motivasjon hos mange av elevene, sier avdelingsleder for realfag ved Thor Heyerdahl VGS, Egil Rosenkilde Fauske.

Skolen hadde også involvert sine egne lærerkrefter, slik at elevene møtte godt forberedt og hadde anledning til å jobbe videre med tematikkene i klasserommet senere.