– Industriakademiet viktig for industrien

CEO i KONGSBERG Geir Håøy under åpningen av HSN Industriakademi. Foto
- HSN må være "world class", sa CEO i Kongsberg Gruppen Geir Håøy.

– En viktig dag for Kongsberg og for norsk industri, sa CEO i Kongsberg Gruppen Geir Håøy under åpningen av HSN Industriakademi 7. september.

Tekst, foto og video: Jan-Henrik Kulberg

HSN Industriakademi tar industrien inn i skolen, og skolen inn i industrien, og tilbyr en treårig master hvor studentene studerer 50 prosent, samtidig som de er ansatt 50 prosent i en relevant bedrift.

Modellen er allerede godt utprøvd gjennom master i Systems Engineering på Kongsberg, med studenter i jobb blant annet hos Kongsberg Gruppen.

Må være "world class"

– I dagens kunnskapssamfunn må vi bli enda flinkere til å koble næringsliv og akademia, og vi kan få til enda mer med dette initiativet. Industriakademiet skal få mer praksis inn i utdanningen.  Da utdanner vi etter næringslivets behov,  forskningen blir mer global, og studentene går raskere i jobb, sa en fornøyd Geir Håøy.

– Kongsberg Gruppen konkurrerer internasjonalt, og visjonen for industriakademiet må være den samme.  Det må være "world class" (Kongsberg Gruppens visjon) og HSN må være "world class". HSN må være ledende nasjonalt, og en magnet for internasjonale miljøer, sa Håøy.

Kongsberg kino var full av inviterte gjester, blant dem en rekke bedrifter fra Buskerud, Telemark og Vestfold.  Når den spesielle studiemodellen tas inn i utdanningene i alle tre fylkene, blir de viktige samarbeidspartnere.

– Et eksempel for andre

Statssekretær Bjørn Haugstad fra Kunnskapsdepartementet sa i sin tale at HSN Industriakademi blir et viktig tilskudd til høyere utdanning.

– Denne modellen setter et eksempel. Vi ønsker å styrke koblingen mellom høyere utdanning, forskning, innovasjon og verdiskaping.  Norge står overfor mer fundamentale utfordringer enn på lenge.  Jeg tror vi skal klare å omstille oss, vi har klart det før.

– Vi ønsker at dere skal være en kraft å regne med, nasjonalt og internasjonalt.  Jeg er sikker på at det vil komme mange suksesshistorier fra studentene på HSN Industriakademi, sa Haugstad.

Fullsatt Kongsberg Kino under åpningen av HSN Industriakademi. Foto

- En stor dag for oss på HSN

Rektor Petter Aasen løftet frem store ambisjoner for HSN Industriakademi

– Vårt mål er å etablere 360 industriplasser til masterstudenter i løpet av 4-5 år.  Vi ser at det er stor interesse her i regionen, og ikke minst i Grenlandsområdet og Vestfold. Det er samspillet med dette industri-triangelet som er drivkraften i industriakademiet.

– Dette er en stor dag for oss.   HSN Industriakademi skal være et sted hvor næringslivet og fagmiljøene møtes. Det skal sikre relevant kunnskaps- og kompetanseutvikling, sa Aasen.

De første studentene

Som en del av åpningen ble de første studentene i HSN Industriakademi immatrikulert. De skal ta master i Systems Engineering på Kongsberg, og ble ønsket velkommen på scenen.

– Vi vil rulle ut flere masterprogram innen forskjellige teknologiske områder fortløpende, sa rektor Petter Aasen.

Han var stolt over at HSN er blant de fem første utdanningsinstitusjonene i høyere utdanning som har inngått en utviklingsavtale med Kunnskapsdepartementet. HSN Industriakademi er en del av denne avtalen, under området HSN Partnerskap.

Det første studentkullet på HSN Industriakademi ble ønsket velkommen.  Logoene til partner-bedriftene vises på veggen.  Foto

– Både røtter og vinger

Kongsberg-ordfører Kari Anne Sand (SP) sa hun har stor tro på denne måten å studere på.

– Du trenger å ha skoene på.  Du må ha både røtter og vinger, det er viktig for å møte fremtiden.  Det går en grønn tråd fra gruvedriften og frem til industriakademiet, og alt sammen handler om kompetanse.

– Det har alltid vært konkurransefortrinnet her på Kongsberg.  Det er veldig gledelig at dette startes her på Kongsberg, som er den tredje viktigste industribyen i landet, sa Sand.

Gruppebilde åpning HSN Industriakademi. Geir Håøy, Petter Aasen, Bjørn Haugstad, Kari Anne Sand.

HSN Industriakademi

Ordningen inkluderer også deltids-ansettelser av FoUI-eksperter fra industrien hos HSNs fagmiljøer, og gaveprofessorater fra industri ognæringsliv.

Oppdrag fra Kunnskapsdepartementet

HSN Industriakademi er høyskolens nye storsatsning, og et resultat av utviklingsavtalen HSN har med Kunnskapsdepartementet.

Integerasjon med industrien i utdanning, forskning og innovasjon skal være en merkevare for HSN, og denne profilen underbygger også universitetsambisjonen.

Studietilbud i Buskerud, Telemark og Vestfold

Foreløpig tilbys master i Systems Engineering på Kongsberg. Neste år etableres studier ved campusene i Vestfold, Ringerike og Porsgrunn.

Hvert studium vil få tittelen «industrimaster» eller «næringsmaster» avhengig av fagområde.

For mer informasjon, kontakt:
Rektor Petter Aasen, mob: 995 29 024

Les mer på: usn.no/industriakademi