Ingeniørstudiet åpner tusen muligheter

Caravanna

Norge trenger mange nye ingeniører og ingeniørutdanningen åpner mange muligheter! Det står i fokus når studenter fra Høgskolen i Sørøst-Norge pakker kofferten og drar på campingvognturne til folkehøyskoler og private videregående skoler på Østlandet.

Høgskolen i Sørøst-Norge har pusset opp en retro Poletta-campingvogn og fylt den med studieinformasjon, kunnskap om studentlivet, halloweengodteri og gaver. Mandag 23. oktober ruller vogna ut på sin rundreise.

Det er tre ingeniørstudenter ved Høgskolen i Sørøst-Norge som nå skal på turné, i tillegg til studentambassadører som kan svare på spørsmål om alle studier.

Ingeniørstudentene viser blant annet fram bachelorporsjektene «Smarte sjonglørballer» og den selvlagde dronen som vant pris for beste bacheloroppgave i Kongsberg i fjor.

Norge trenger flere ingeniører

Færre unge søkte ingeniørstudier i år enn i fjor. Dette står i sterk kontrast til at NHO-barometeret viser et økende behov for ingeniører og teknologer.

Ingeniørkompetansen vil være helt sentral når Norge skal finne gode løsninger på framtidas utfordringer. Ikke minst vil det grønne skifte kreve innovative og gode tekniske løsninger.

Høgskolen i Sørøst-Norge mener det er viktig at Norge har tilstrekkelig tekniske kompetanse. Vårt hovedbidrag er utvikle ingeniørstudier slik at de hele tiden møter behovene i samfunnet.

Ingeniørstudiet åpner for tusen muligheter i arbeidslivet. Det er behov for ingeniørkompetanse i mange bransjer og det jobber ingeniører som ledere, utviklere, selgere, kundeoppfølgere og serviceteknikere, for å nevne noe.

For HSN er det viktig å få fram med informasjon om de mange muligheter et ingeniørstudium gir og at det er et stort behov for ingeniørkompetanse i Norge.

Og nettopp dette er hovedhensikten med denne campingturneen, å synliggjøre de mange mulighetene for ingeniørstudentene.